سیده زهرا عباسی
روزنامه نگار
سیده زهرا عباسی
۲۹ آذر ۱۴۰۲
آیینهای ایرانی مبتنی بر اخلاق محیط زیستی بودهاند
پژوهشگران رویکردهای متفاوتی به خاستگاه شب یلدا (چله) و آداب و آیینهای آن در ایران دارند. دو گرایش غالب در تبارشناسی این شب میتوان مشاهده کرد. برخی آیین و آداب این شب را یکی از جشنهای زرتشتی و گاه در پیوند با بزرگداشت یکی از ایزدان همان کیش میدانند که به دلیل محاسبهنکردن کبیسه در دوران گوناگون، در روزهای دیگر سال برگزار میشود. گروه دیگر آداب و آیین این شب را به مهر و آیینهای مهری نسبت میدهند. هر دو گروه مستندات محکمی برای تأیید نظر خود ندارند و تصویری کلی از دیدگاههای خود ارائه میکنند که نکات مبهم فراوانی دارد. این، موضوعی است که «مریم نعمت طاووسی» در مقاله «روایت فراموششده شب چله» در نشریه پژوهشکده مردمشناسی اجتماعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کرده است. «علیرضا حسنزاده» رئیس پژوهشکده مردمشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی،در گفتوگو با «پیام ما» نکات متفاوتی را درباره این آیین مطرح میکند. او از ضرورت دیدگاه مردمشناسی در پژوهشهای یلدا و چگونگی ایجاد یک پیوند میان این آیین و بحرانهای امروز جامعه ایرانی و داشتن یک نگاه با محوریت توسعه پایدار سخن گفته است.
تحریریه پیام ما، سیده زهرا عباسی
۳ مهر ۱۴۰۲
«سُوچِن» دوباره متولد شد
«سُوچِن» انگار گره خورده باشد به تاریخ بلوچستان؛ هنری که گرچه نمیتوان تاریخ مشخصی برای ابتدایش یافت، اما از وقتی که رودوزیها خود را به جزئیات لباسها اضافه کردند به دست زنان بلوچی و روی لباسهای این خطه جای گرفت. دخترکان بلوچی نیازی به آموزش ندارند، آنها از وقتی که میتوانند سوزن به دست بگیرند و روی پارچه کوک بزنند، دوختها را از بر هستند؛ آنچه در خیال دارند را روی پارچه میآورند تا نقوش هندسی از گلها، بتهها و ترکیب رنگها شکل بگیرد که گاهی در سفالهای کلپورگان (روستای جهانی سفال) میبینید و گاهی در طرحهای هندسی برجای مانده در نقوش تاریخی. هرچند برخی معتقدند این نقوش برگرفته از نقش سنگنگارههای پیش از تاریخ است، اما از نگاهی دیگر به نظر میرسد بیش از هر چیز، هنرمندان بلوچ با ارائه طرحها، نقش و نگارها، محیط، جامعه، باورها و رفتارها، خواستهها و آرزوهای خودشان را بازگو میکنند. بلوچیدوزی گرچه هنری فراموش شده نیست و بعد از دوره اوج در دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۳۰ در یک دهه گذشته هم پای خود را به دنیای مد و فضای مجازی باز کرده است، اما از نگاه محلیها و کارشناسان تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله دارد.
سیده زهرا عباسی
۲ مهر ۱۴۰۲
«سُوچِن» دوباره متولد شد
سیده زهرا عباسی
۲۷ خرداد ۱۴۰۲
پویش مردمی برای حفظ میراث باستانی
در اعتراض به جادهکشی روی «کوهخواجه» شکل گرفت
سیده زهرا عباسی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲
پیشنهاد «صادرات نامرئی» بهجای معدنکاوی
تعرض معدنکاوان به حریم محوطههای تاریخی، با ورود به حریم «غار علیخورنده» و «گاوخور» ادامه دارد
سیده زهرا عباسی
۱۶ خرداد ۱۴۰۲
تخلیه اجباری در شیراز
با پیگیری «پیام ما» مشخص شد
سیده زهرا عباسی
۲ خرداد ۱۴۰۲
کلنگ شهرداری بر تاریخ «بندر کــُنگ»
مدیرکل میراثفرهنگی هرمزگان:
سیده زهرا عباسی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
گردشگران خارجی امسال کمتر از سال ۹۸
سال 2022 میلادی 4.1 میلیون گردشگر به ایران سفر کردند