سایت خبری پیام ما آنلاین | از اشک های مجسمه آزادی تا ناامن ترین کشور دنیا

از اشک های مجسمه آزادی تا ناامن ترین کشور دنیا





۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۳۱

از اشک های مجسمه آزادی
تا ناامن ترین کشور دنیا

بسم الله خرمی

ایستاده است، غمگین و ناراحت، دور و برش را که نگاه می کند همه چیز تغییر کرده است، همه جا شلوغ است و مردم معترض و ناراضی، آزادی شان را می خواهند. چیزی که سند استقلال آمریکا را تضمین کرده بود. اشک از چشمانش جاری است. چرا که دیگر او معنایی برای مردمش ندارد. شاید تنها شود. تنهای تنهای تنها. تا دیروز نماد صلح و آزادی بود، اما الان فقط یک مجسمه است که کسی در ایالات متحده ه نامش باوری ندارد.
حتی آمریکایی ها هم در کشورشان احساس امنیت نمی کنند و باید بابت سفرهایشان به دولت جواب پس بدهند، چه برسد به مهاجرینی که رویاهایشان به سراب مبدل گشته است.
در حالیکه تنها دو روز از امضای فرمان ترامپ در قبال مهاجرین می گذرد، بیش از 30 نفر بازداشت شده اند. دانشجویی که در ایالات متحده درس می خواند و خانواده اش آمده اند او را ببینند، با دستگیری والدینش مواجه می شود. پزشکی که برای تحقیقات به بوستون دعوت شده بود. در همان فرودگاه مبدا از ورودش به هواپیما ممانعت به عمل می آید.
خیانت به آمریکا در فرمانهای ترامپ
اما ترامپ خوشحال است و می گوید:« حکمم به زیبایی کار می کند شما می توانید (تاثیرات این حکم) را در فرودگاه و در همه جا ببینید، از سالها پیش باید آن را اجرا می کردیم به آن پایبند خواهم بود.»
خیلی ها در آمریکا با سیاستهای او مخالفند و اورا به باند انتقاد گرفته اند. سناتور الیزابت وارن و سناتور کامالا هریس نیز این دستور اجرایی را ممنوعیتی برای مسلمانان توصیف کردند. وارن این اقدام را «خیانت به ارزش‌های آمریکا» خواند و افزود «ممنوعیت مسلمانان تحت هر عنوان دیگری که مطرح شود باز هم ممنوعیت مسلمانان است.»
سناتور کریس مورفی جمعه در صفحۀ شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توییتر تصویری از آلان کردی، پسربچۀ 3 سالۀ سوری منتشر کرد که سال گذشته وقتی به همراه خانواده‌اش قصد داشت به‌عنوان پناهجو وارد اروپا شود در دریای مدیترانه غرق شد. مورفی با انتقاد از سناتورهایی که در برابر دستور ترامپ سکوت اختیار کرده‌اند، گفت: خطاب به همکارانم می‌گویم: اگر امروز تصمیم گرفتید ساکت باشید دیگر برای من دربارۀ رهبری اخلاقی آمریکا موعظه نکنید.
ارزش های دموکراسی آمریکا، زیر پای ترامپ
فرمان های اینروزهای ترامپ نشان از این دارد که ارزش های دموکراسی آمریکا در حال فروپاشی است و دیگر نباید به آن مهد دموکراسی گفت، چرا که کم کم دارد به مهد نژاد پرستی مبدل می شود. باید در خیابان های آن با احتیاط گام برداشت، زیرا هر لحظه ممکن است ماموران امنیتی به جرم حضور در آمریکا مردم را بازداشت کنند.
ترامپ می گوید این فرمان برای جلوگیری از ورود مهاجرین غیر قانونی و ممانعت از اشاعه تروریسم صادر شده است. اما باید به این موضوع اشاره کرد که نمی توان عده ای زن و کودک را تروریست نامید. بلکه آنها مهاجرینی هستند که از ترس ناامنی به ایالات متحده پناهنده شده اند. آمریکا همیشه خود را حامی حقوق بشر اعلام کرده است و حتی بسیاری از کشورها را به این بهانه محکوم به تحریم های ظالمانه نموده است، اما حالا خود به یکی از کشورهای ضد مهاجر و نژادپرست مبدل گشته است. افزون بر این برخی‌ها معتقدند این سیاستهای اشتباه ترامپ نه تنها باعث جلوگیری از اعمال تروریستی در خاک ایالات متحده نمی شود بلکه باعث رشد آن می شود. مورفی جمعه در سرمقالۀ هافینگتون پست با تقبیح دستور اجرایی ترامپ گفته بود وی اکنون «مسیری برای تولد دوباره» در اختیار گروه تروریستی داعش قرار داده است.
این سناتور آمریکایی افزود: آن‌ها (داعشی‌ها) می‌توانند از مطلبی که وی (ترامپ) امروز اعلام کرد به‌ عنوان تأییدی بر این موضوع که آمریکا در حال جنگ با مسلمانان است، استفاده کنند، به‌ویژه مسلمانانی که در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند.
شکستن چرخ دنده های اقتصاد آمریکا تحت فشارهای فرمان ترامپ
از طرفی فرمان ممنوعیت ورود تابعین 7 کشور لیبی، یمن، سودان، سومالی، عراق، ایران، سوریه برخی فعالیتهای شرکت های آمریکایی را هم دچار اختلال کرده است و آنها نیز از این سیاست ترامپ ناراضی اند. «رید هستینگز»، مدیر ارشد شرکت «نتفلیکس» در این باره گفت: هفته ناراحت‌کننده‌ای برایمان رقم خورد. زنگ هشدار برای حفظ ارزش‌های آمریکایی و حفاظت از ارزش‌ والای آزادی و فرصت‌آفرینی برایمان به صدا درآمده است. «تیم کوک»، مدیرعامل شرکت اپل، با ارسال نامه‌ای به کارمندان خود اعلام کرد «فرمان جدید ترامپ هم‌سو با سیاست‌های مورد حمایت ما نیست و اطمینان می‌دهیم به کارمندانی که از قانون جدید متضرر می‌شوند، کمک کنیم.»
کوک در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما به کاخ سفید توضیح خواهیم داد کارمندان و کمپانی ما تا چه اندازه از ناحیه این قانون آسیب می‌بینند.
«الون ماسک»، پایه‌گذار شرکت خودروسازی «تسلا» و شرکت هوافضایی «اسپیس ایکس» که خود زاده آفریقای جنوبی است، اخیرا با ترامپ ملاقاتی داشت. وی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: ایجاد ممنوعیت برای ورود شهروندان برخی کشورهای مسلمان به آمریکا بهترین راهکار برای سامان دادن به چالش‌های ما نیست. «بریان چسکی»، پایه‌گذار و رئیس شرکت «ایر بی‌ان‌بی» در این باره گفت: اینکه به مهاجران اجازه ورود به آمریکا را ندهی درست نیست. ما باید از آنهایی که در معرض آسیب‌های این فرمان قرار می‌گیرند حمایت کنیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *