پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تا صبح دیروز 822 هزار کرمانی در سرشماری اینترنتی شرکت کردند

تا صبح دیروز 822 هزار کرمانی در سرشماری اینترنتی شرکت کردند





۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸

تا صبح دیروز
822 هزار کرمانی در سرشماری اینترنتی شرکت کردند

پیام ما- رییس سازمان برنامه‌وبودجه استان کرمان از شرکت 822 هزار کرمانی در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن خبر داد.
طبق گفته جعفر رودری، تا ساعت هشت صبح دیروز حدود 238 هزار خانوار کرمانی در سرشماری شرکت کردند که از سوم مهرماه سال جاری آغازشده است. این سرشماری اینترنتی قرار بود تا 24 مهر به پایان برسد و از 25 مهر تا 25 آبان، سرشماری حضوری انجام شود اما سرشماری اینترنتی تا سه‌شنبه 27 مهر، تمدیدشده است و تاکنون 26 درصد کرمانی‌ها در این سرشماری شرکت کرده‌اند که رییس سازمان برنامه‌وبودجه پیش‌بینی می‌کند درصد مشارکت کرمانی‌ها به 35 درصد برسد. این در حالی است که میانگین مشارکت کشوری 21.6 درصد است و استان کرمان در رتبه دوازدهم شرکت در سرشماری اینترنتی قرار دارد. براساس گفته قائم‌مقام ستاد سرشماری نفوس و مسکن ۹۵، تا صبح دیروز ۱۷ میلیون و ۲۸۲ هزار نفر در کشور در سرشماری اینترنتی مشارکت داشته‌اند که پنج میلیون و 210 هزار خانوار را شامل می‌شوند.
بردسیر در صدر، بم و رفسنجان در قعر
جعفر رودری همچنین خبر داده که : بیش از 33 درصد مردم شهرستان‌های بردسیر، فاریاب، رودبار جنوب، منوجان، عنبرآباد، قلعه گنج، راور، شهربابک و بافت در سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 مشارکت داشته‌اند. شهرستان بردسیر نیز با 72 درصد ثبت‌نام، بیشترین مشارکت را در بین سایر شهرستان‌ها در طرح سرشماری نفوس و مسکن داشته است. شهرستان‌های فهرج، بم، نرماشیر و رفسنجان هم در رده‌های آخر مشارکت در طرح سرشماری نفوس و مسکن سال جاری قرار دارند.
استقبال کم‌تر از حد انتظار
درحالی‌که برای ترغیب خانواده‌ها برای شرکت در سرشماری اینترنتی، جوایزی همچون اینترنت رایگان و 200 جایزه 10 میلیون ریالی (سهم استان کرمان 6 جایزه است) در نظر گرفته شد اما با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در ایران، پیش‌بینی می‌شد استقبال از سرشماری اینترنتی بیش از این باشد. ایسنا در این خصوص گزارش داد که ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۴۵ درصد است. شاید بر همین مبنا بود که انتظار می‌رفت در سرشماری سال ۱۳۹۵ که اولین سرشماری الکترونیکی ایران به‌حساب می‌آید دست‌کم ۳۵ تا ۴۵ درصد از جمعیت کشور در این سرشماری الکترونیکی شرکت کنند. در ایران ۲۵ میلیون و ۳۷۵ هزار خانوار ایرانی وجود دارد که ۴۵ درصد این میزان معادل ۱۱ میلیون و ۴۱۹ هزار خانوار می‌شود اما تاکنون تنها حدود 5 میلیون خانوار در سرشماری شرکت کرده‌اند. از نکات قابل‌توجه در این ماجرا نیز این است که مشارکت شهروندان نه در مناطق محروم که اتفاقاً در مناطق برخوردار پایین‌تر از حد انتظار است، مثلاً با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در تهران بالای ۶۰ درصد است این شهر در رتبه 23 مشارکت استان‌ها در سرشماری ایستاده است و برخلاف پیش‌بینی‌ها مشارکت شهروندان تهرانی در موضوع سرشماری الکترونیکی سال ۱۳۹۵ بسیار پایین بوده. بنابراین شاید یکی از نکاتی که در بحث عدم استقبال مردم در سرشماری سال ۱۳۹۵ قابل‌بررسی باشد دلایل دیگری جز عوامل فنی باشد. البته ایسنا در گزارش خود آورده که در اولین سرشماری اینترنتی در کره در سال 2006، مشارکت مردم بسیار پایین بوده اما در سرشماری بعدی، میزان مشارکت به 48 درصد رسید. بنابراین می توان امیدوار بود در ادوار بعدی مشارکت ایرانی ها بیشتر شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *