سایت خبری پیام ما آنلاین | حقوق قانونی / کودکان طلاق

حقوق قانونی / کودکان طلاق





۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱

حقوق قانونی / کودکان طلاق
نظر قانون گذار در ماده ۸۵۱۱ قانون مدنی به این ترتیب آمده که طفل متولد در زمان زوجیت متعلق به شوهر است؛ مشروط بر این که از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه نگذشته باشد.نتایج ناگوار برهم خوردن نکاح و سرگردانی کودکانی که در اثر بطلان نکاح، نامشروع تلقی می شوند، قانون گذار را بر آن داشت تا با تصویب مواد ۹۵۱۱و۶۱۱۰ قانون مدنی به حمایت از کودکانی بپردازد که پس از انحلال نکاح متولد می شوند و شیوه ای را برگزینند که درحد امکان با انتساب این کودکان به پدران خود از نامشروع تلقی شدن آنها بکاهد.
در ماده ۹۵۱۱ قانون مدنی، قانون گذار به حمایت از کودکانی پرداخته است که پس از انحلال نکاح و قبل از ازدواج مجدد زن متولد می‌شوند و مقرر داشته این اطفال نیز مشروط بر آن که از تاریخ انحلال نکاح تا روز ولادت آنها بیش از ۱۰ ماه نگذشته باشد متعلق به شوهرهستند، مگر آن که ثابت شود از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت کمتر از ۶ ماه یا بیش از ۱۰ ماه گذشته است.
قانون گذار در ماده۶۱۱۰ نیز به حمایت از کودکانی پرداخته که پس از انحلال عقد و ازدواج مجدد زن متولد می شوند و مقرر داشته چنین کودکی متعلق به شوهر است که مطابق قاعده فوق الحاق وی به آن شوهر ممکن باشد و در صورتی که الحاق او به هر ۲ شوهر ممکن باشد، متعلق به شوهر دوم است.
مبحث مهم دیگر مربوط به حمایت از فرزندان طلاق، نفقه آنها است. نفقه همسر و همچنین اولاد به عهده شوهر است.
اما تکلیف پدر به پرداخت نفقه اولاد بعد از طلاق نیز تا زمان فوت یا ناتوانی او همچنان باقی می ماند .در صورت فوت پدر یا ناتوانی او در پرداخت نفقه،تکلیف انفاق فرزندان به عهده اجداد وی و در صورت نبودن آنها یا عدم قدرت ایشان به عهده مادر است (ماده ۱۱۹۹قانون مدنی)
حضانت
حمایت مهم دیگر در زمینه «حضانت» است.
طبق قانون برای نگهداری طفل، مادر از تاریخ تولد تا ۲سال نسبت به اطفال ذکور و تا ۷سال نسبت به اطفال اناث اولویت داشته، بعد از انقضای این مدت حضانت با پدر است. (ماده ۹۶۱۱ قانون مدنی) همچنین نظر قانون گذار با پیش بینی این وضع که در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت اوست، ممکن تغیر کند.
در ماده ۱۳ قانون حمایت از خانواده مقرر شده که در هر مورد حسب اعلام یکی از والدین، یا نزدیکان طفل، چنانچه دادگاه تشخیص بدهد که تغییر در وضع حضانت طفل ضرورت دارد (اعم از این که قبلا تصمیمی در این مورد اتخاذ شده یا نشده باشد) باید به طریق اطمینان بخشی ترتیب نگهداری طفل داده شود. دادگاه پس از رسیدگی حضانت طفل را به عهده کسی که مقتضی بداند محول می کند.
ملاقات با فرزندان
حمایت دیگری که در مورد فرزندان طلاق می شود، بحث ملاقات با فرزندان است. قاعده کلی قانون گذار در مورد حضانت و نگهداری ازطفل آن است که برای نگهداری طفل، مادر از تاریخ تولد تا ۲سال نسبت به اطفال ذکور و تا ۷سال نسبت به اطفال اناث اولویت خواهد داشت و بعد از انقضای این مدت حضانت با پدر است (ماده ۹۶۱۱ قانون مدنی) در این صورت به نظر می رسد عواطف و احساسات مادر یا پدر را به دست فراموشی سپرده شده است. اما قانون گذار برای این که هم خود را از معرض این انتقاد دورساخته باشد، هم به وجدان عمومی و اقتضای قواعد اخلاقی پاسخ گفته باشد به وضع این قاعده پرداخته است که در صورت طلاق یا به هر جهت دیگری والدین که طفل تحت حضانت آنها نیست حق ملاقات طفل خود را دارند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *