پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تحقیق و تفحص از مجلس

تحقیق و تفحص از مجلس





۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۲۳

تحقیق و تفحص از مجلس

نعمت احمدی*
اظهار نظر نماینده اصفهان مبنی بر رسیدگی به عملکرد مالی مجلس اقدام مناسبی است چراکه مجلس هم اعتبارات مالی و هم اعتبارات عمرانی دارد و برای رفع ابهام از شرایط فعلی آیا اولی‌تر این نیست که مجلس یک کار شفاف و روشن ارائه دهد و باید به این ایده آقای کامران دیدگاه مثبت داشت که به نظرم رئیس مجلس نیز باید از آن استقبال کند و به تناسب، موضوع در کمیسیون‌های مختلف رسیدگی شود و این اقدام دور از شعارزدگی است و شاید مجلس در گذشته فعالیت‌های عمرانی نداشته و در حال حاضر نیاز به توسعه داشته است.
مدتی قبل بحث دیگری درمورد اراضی ویژه نمایندگان مجلس از سوی نماینده تبریز مطرح شد و درنهایت از رئیس مجلس خواستند تا حقوق نمایندگان مجلس احقاق شود و درمجموع در رسانه‌ها طرح عملکرد مالی مجلس در مدت اخیر قوت گرفت و تمام این موارد دست به دست هم داد تا امور مختلف مجلس مورد نقد قرار گیرد و از ابزار موجود نظارتی برای شفافیت خود استفاده کند به عبارتی لازم است مجلس برای شفاف‌سازی از هر ابزاری استفاده کند و نفس درخواست آقای کامران، ‌لازم و به‌ دور از شعارزدگی است و با توجه به اینکه هم‌اکنون مدتی است که موارد اتهامی به سمت مجلس از سوی نمایندگان زمزمه می‌شود،‌ مانند سفرهایی که نمایندگان مجلس به خارج از کشور دارند با فرض اینکه مجلس با دوسوم از 290 نماینده جلسات رسمی دارد اغلب تعدادی از نمایندگان غیبت دارند و خوب است یک تحقیق و تفحصی به‌طور کلی به اعتبارات مجلس صورت گیرد.
مجلس هم یک مجموعه‌ای است که تا به‌حال 9 بار 290 نفر را به‌عنوان نماینده در خود پذیرفته و علاوه بر حقوق عادی خود دریافتی‌های دیگری نیز داشتند ازجمله مسکن و غیره و آیا نباید این مسائل شفاف‌سازی شود. در طول نه دوره 36 ساله برای مجلس، بودجه تعریف شده که بخشی از آن حقوق نمایندگان بوده و برخی هزینه‌های جاری را شامل می‌شود. هم اکنون هزینه‌ها بالا رفته و به‌طور متوسط حقوق نمایندگان 5 میلیون شده است که جمعا در چهار سال 240 میلیون می‌شود. درمورد هزینه‌هایی که بر عهده نمایندگان است بهتر است تحقیق و تفحص صورت گیرد و‌ لازم است تحقیق و تفحص را واقعی کنیم و حتی نسبت به اراضی که برای مسکن نمایندگان اختصاص یافته اطلاع‌رسانی نماییم.
از آنجائیکه دیوان محاسبات مسئول تفریغ بودجه است و طبق قانون بر بودجه و چگونگی عملکرد مالی مجلس نیز نظارت دارد. طرح تحقیق و تفحص فتح بابی است که نظارت را به تمام امور تعمیم می‌دهد و حتی اجرای امور عمرانی را که به چه فرد و یا گروهی واگذار شده مورد توجه قرار می‌دهد.
* وکیل پایه یک دادگستری

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *