پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسعود اشجعی کارگردان سریال «غلام لرد» در گفت و گوی اختصاصی با پیام ما: نسبت به «غلام لرد» بی انصافی می‌کنند

مسعود اشجعی کارگردان سریال «غلام لرد» در گفت و گوی اختصاصی با پیام ما: نسبت به «غلام لرد» بی انصافی می‌کنند





۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۲۲:۱۳

مسعود اشجعی کارگردان سریال «غلام لرد» در گفت و گوی اختصاصی با پیام ما:
نسبت به «غلام لرد»
بی انصافی می‌کنند

قسمت چهارم سریال «غلام لرد» ساخته مسعود اشجعی در شبکه سینمای خانگی منتشرشد قسمت های اول تا سوم این سریال اگر چه بازخوردهای مثبت بسیاری را از سوی مخاطبان و منتقدان در پی داشت در این میان شاهد برخی واکنش های منفی نسبت به این سریال نیز وجود داشت به بهانه ی  بررسی بازخوردهای غلام لرد و سایر موارد مربوط به این سریال با مسعود اشجعی کارگردان ای سریال گفتگویی انجام داده ام که می خوانید:

سریال غلام لرد اولین تجربه ی سینمای خانگی در شهرستان ها و مراکز استان ها(جز تهران) است که اخیرا قسمت چها رم آن روانه بازار شد تا این جای کار مجموعه بازخوردهای منتقدان و مخاطبان چگونه بوده است؟
اساساً منتقدان سینما به معنای حرفه ای آن در کرمان انگشت شمارند که آنها هم در برابر این کار سکوت کردند مثل حمید عسکری، علیرضا فدایی کرمانی، امیر عابدین پور و … در مورد مخاطب ما پرفروش ترین سریال خانگی در حال حاضر در کرمان بودیم به عنوان مثال از نظر فروش به استناد آمار توزیع کنندگان سریال هایی مثل شهرزاد ،دندون طلا و سیگنال که با هزینه های میلیاردی هم کار شدند پشت سر کار ما هستند. و مردم فرهنگ دوست کرمان لطف و محبت بسیاری را نسبت به سریال و اینجانب ابراز می کنند که کم نظیر بود.
در مورد نقدهای منفی که بعضا در مطبوعات منتشر شد و برخی از بخشهای سریال را لودگی و به نوعی استفاده ابزاری از لهجه کرمانی دانسته و….چه نظری دارید؟
بگذارید با ذکر مثالی به سوال شما پاسخ بدهم مثلاً من کارشناس تئاتر نیستم ولی مخاطب حرفه ای آن هستم اگر از من نظر کارشناسی در مورد تئاتر بخواهند پاسخی نخواهم داد چون به تخصص در زمینه تئاتر نیاز دارد که من ندارم و چون کارشناس تئاتر نیستم آن را نقد نمی‌توانم بکنم.
بعضی از تئاترها را دوست ندارم و حق طبیعی من مخاطب است اما به آنها بی احترامی نمی کنم به همین ترتیب فیلم من هم مخاطب دارد و می تواند آن را دوست داشته باشد یا نداشته باشد که حق طبیعیش هم هست اما مخاطب بدون تخصص که اصلاً عناصر سینما را نمی شناسد حق اظهارنظر کارشناسی را ندارد. این امر در مورد تئاتر هم صدق می کند خیلی از دوستان تئاتری کارشناس سینما نیستند و صلاحیت اظهارنظر کارشناسی در سینما را ندارند. در سریال من استفاده ی ابزاری از لهجه کرمانی نشده است و من خودم هم از منتقدان این شکل کاربرد هستم. و به هیچ عنوان در این سریال لودگی وجود ندارد تعریف لودگی چیست؟ و من ادعا می کنم این فیلم نامه چند لایه است و نباید به صورت سطحی با آن برخورد کرد.
پاسخ شما به نقد ی در روزنامه پیام ما قدری عصبی و پرخاشگرانه به نظر می رسید آیا بهتر نبود در مواجهه با نقد ها با سعه صدر بیشتری پاسخ می دادید؟
من ضمن احترام به تمام نشریات کرمان از جمله نشریه وزین پیام ما باید متاسفانه بگویم که با توجه به افزایش کمی مطبوعات در کرمان به طور نسبی و بعضا افراد آماتور و غیر متخصص در این مطبوعات مبادرت به نگارش مطالبی می کنند که هیچ گونه تخصصی در آن حوزه ندارند مطلبی که آن دوست عزیزمان نوشته بود نقد نبود کلی گویی هایی بود که این روزها مد شده است. مجوز این کار را 5 کارشناس و متخصص سینما صادر می کنند که از لحاظ فنی مو را از ماست بیرون می کشند چه جوری است که 5 متخصص بدون هیچ رابطه ای با من متوجه ضعیف بودن کار نشدند و به آن درجه B دادند اما آدمی بدون هیچ رزومه ی سینمایی و تخصصی در این زمینه تشخیص می دهد که این سریال ضعیف است و هیچ گونه مصداقی را مشخص نمی کند تا در موردش به صورت فنی بحث کنیم.
یکی از نقش های« غلام لرد» به یکی از خوانندگان کرمانی اختصاص دارد که فارغ از نوع بازی و… به نظر می رسد که در برخی جاها خواندن او در خدمت روند فیلم نیست و بیشتر فیلم در خدمت خواننده به جهت تبلیغ و دیده شدن بیشتر است آیا استفاده از آهنگ در به این شکل در میانه ‌ی فیلم در سینمای امروز کلیشه ای، نخ نما و یادآور فیلم فارسی های دهه های 40 و 50 در لباس امروزی نیست؟
دقیقاً من برای خواننده کرمانی(محمود شاهی) تبلیغ می کنم و یکی از کارکردهای سریال معرفی چهره های مستعد هنر کرمان به جامعه هنری کرمان و کشور است .چند نفر از بازیگران این سریال بعضاً اولین کارشان است که در این فیلم در واقع هم آموزش دیدند و هم برای اولین بار جلوی دوربین رفتند و بازی کردند از جمله محمد ده زیاری در نقش اسدالله، شیرین بیداد در نقش نرگس و … همه بازیگران این سریال کرمانی هستند.
حتی کار عوامل فنی مثل تصویر بردار و صدابرداردر این کار ارتقایشایان توجه ای داشت.
آیا از سوی نهادهای متولی فرهنگ و هنر حمایتی از کار شما صورت گرفت؟
اگر همکاری و حمایت های شخص محمدعلی جوشایی نبود این سریال به سرانجام نمی رسید. اداره کل ارشاد کرمان واقعاً از کار ماحمایت معنوی کرد اما بقیه نهادهای فرهنگی و دولتی حمایتی نکردند.
تا این جای کار در ساخت این مجموعه با چه مشکلاتی مواجه بوده اید؟
مشکل اصلی ما در حقیقت مشکل مالی برای تولید و پساتولید است دیگر این که فرهنگ اسپانسرشیپ در کرمان آنطور که باید و شاید وجود ندارد و مشکل بزرگ دیگر کپی های غیرقانونی است که عملاً کار را از نظر اقتصادی زمین گیر کرده است که بیشتر در ویدیوکلوپ ها اتفاق می افتد و فقر بازیگر سینمایی در کرمان بر خلاف تیاتر مشکل دیگر ماست.
این سریال تا چند قسمت ادامه خواهد داشت، روند برگشت سرمایه تا کنون چگونه بوده است؟
این کار در 10 قسمت بسته شده است به لحاظ بازگشت سرمایه از قسمت سوم هزینه ها را جبران کردیم در حالی که در قسمت های اول و دوم ضرر هنگفتی کردیم و از قسمت چهارم به سمت سوددهی پیش می رود.
بعضی از دیالوگ های سریال مثل دیا لوگ‌های نرگس و صاحب رستوران با نقش و پایگاه اجتماعی آنها در سریال مناسبتی ندارد یا به عبارتی این دیالوگ ها ربطی به شخصیت ها ندارند نظر شما چیست؟
در این سریال شخصیت پردازی در کل قسمت ها پخش شده است. شخصیت نرگس شخصیت دانشجویی است و دیالوگ هایش متناسب با نقش روبرویش شکل می گیرد یعنی این بازیگر با هر شخصی که صحبت می کند و گویش مناسب با همان شخصیت را دارد مثل دیالوگ با غلام، متناسب با شخصیت غلام است با رضا صحبت می کند مقداری عاشقانه است و با هر کسی متناسب با شخصیت خودش حرف می زند و اساساً شخصیت این بازیگر در فیلم این گونه است.
چرا غلام لرد را ساختند و فکر ساختن آن از کجا آمد؟
من دنبال یک بازار جدید برای سینما در کرمان بودم که الان با توجه انتشار قسمت چهارم این بازار کاملاً شکل گرفته است که می تواند راهگشای بسیاری از سینما گران کرمانی در آینده برای تولید و پخش فیلم باشد و الان مجوز سینمایی خانگی هم در کرمان داده می شود و می توان در این زمینه تولید کرد.
چه برنامه هایی برای آینده دارید؟
یک قرار داد فیلم سینمایی دارم با دو موسسه سینمایی بهاران فیلم و شکوفا فیلم در تهران که تهیه کننده مشترک این کار هستند و فقط منتظریم که این سریال تمام شود تا آن را کلید بزنیم این کار در تهران تولید می شود در تمام بازیگران آن حرفه ای هستند و شرط من هم استفاده از چند بازیگر کرمانی در این کار است.
اگر حرف خاصی دارید بفرمایید؟
من می خواهم درد و دلی با جامعه هنری کرمان داشته باشم مخصوصاً جامعه ی تئاتر که نسبت به سریال و من از موضع بی انصافی برخورد می کنند و در غیاب من مدام انتفاد می کنند و بازیگران کارم را تخریب می کنند و هیچ کدام حاضر نیستند رو در رو کار را نقد کنند و جواب آن را بشنوند من حداقل 6 سریال و بالای 30 فیلم نیمه بلند و بلند در کرمان کار کردم تقریباً با 90درصد بچه‌های بازیگر کرمانی کار کردم به ضرس قاطع می گویم ما بازیگر سینمایی در کرمان به اندازه انگشتان دست نداریم و متاسفانه در این شهر ادعای بازی بدون هیچ پشتوانه ای خیلی وجود دارد . ادعاهایی که جلو رشد خودشان را می گیرد و هم بازیگران اندک سینمایی را تخریب می کنند. من به عنوان یک کارشناس سینما می گویم که امیر فضل آبادی، میلاد زمانی و … از خیلی از داعیه داران بازیگر ترند امید دارم بدون تخریب و خاله زنک بازی های بزدلانه هنر خود را جلوی دوربین نشان دهند و در معرض دید عموم قرار دهند در پایان از روزنامه هایی چون پیام ما، و سایر نشریاتی که ما را حمایت کردند و همچنین از مردم شریف و نجیب کرمان که به خاطر حمایت از این سریال تشکر کنم و هم چنین از تیم فنی و بازیگری سریال که با وجود همه سختی ها و کمبودها کار را به نحو احسن انجام دادند سپاسگزارم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

مسیحا

چرت ترین سریالی که تو عمرم دیدم صداگذاری ، کارگردانی ، بازیگری ، تصویربرداری و فیلمنامه ، همه چیزش مزخرف بود کدوم سرمایه گذار احمق برای چنین چیزی سرمایه داده؟

جواد برون ابادی(کیوان)

سلام خسته نباشید امید روزی که از این دیار کریمان فیلمهای بلند سینمایی با هنر پیشه بازیگر کارگردان تهیه کننده تولید کننده واسپانسرهای غیور بومی استانی را شاهد در جشنوارهای جهانی باشیم وبا برنده شدن جوایز ونشان ومدالهای در خورولایقی باشیم انشاا...

پاسخ دادن به مسیحا لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *