فرسودگی ناوگان حمل و نقل عامل اصلی آلودگی هوا است اما سیاستگذار نتوانسته برای آن کاری کند
دولت و شهرداری ناتوان از نوسازی
بهزاد اشجعی: در بودجه 1401، هزینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کل کشور، 460 میلیارد تومان در نظر گرفته شده با این رقم فقط میتوان 200 تا 300 اتوبوس تهیه کرد، در حالیکه فقط شهر تهران به 5 هزار اتوبوس نو نیازمند است
۸ آبان ۱۴۰۱، ۹:۴۱
|پیام ما| فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی حالا بار دیگر به عنوان اصلیترین منبع انتشار آلایندگی در تهران معرفی شده است. ایرج حشمتی، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع را در جلسهای برای انجام اقدامات پیشگیرانه در مواقع اضطرار آلودگی هوا بیان کرده است. جلسهای که سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، معاونان و مدیران شهرداری تهران و چند تن از اعضای شورای شهر تهران هم در آن حضور داشتند. هرچند در سالهای گذشته هم بارها شاهد تشکیل کارگروههای مختلف و جلسات گوناگون بودهایم، اما این جلسات در عمل به بهبود وضعیت آب و هوا کمک کرد و از سویی ماجرای فرسوده بودن سیستم حمل و نقل هم سالهاست تکرار میشود و مواردی از جمله نبود بودجه کافی، تحریمها و… دلایلی هستند که برای این معضل بیان میشوند. با این وجود بهزاد اشجعی، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به «پیام ما» میگوید که این مشکل صرفا مشکل شهرداریها نیست و دولت هم در این زمینه کمکاری کرده است و بودجه تعیین شده برای نوسازی آنقدر کم است که حتی برای خرید 200 تا 300 اتوبوس هم کافی نیست.
وقوع وارونگی هوا در نیمه دوم سال اتفاق جدیدی نیست. آلودگی در سالهای اخیر اما به تمام فصلها کشیده شده و ماهی در سال نیست که از شر آلودگیها در امان باشیم. با این وجود هر سال جلسات و کارگروههای بسیاری برای حل این معضل تعریف میشود، پای هزینهکرد بودجههایی به میان میآید و در نهایت اما وضعیت در این سالها بهبود چندانی نداشته و این را میتوان از سیاهه انتشار آلایندگی فهمید که در آن وضعیت امسال به نسبت پارسال بدتر است. این در حالی است که پای اسقاط خودروهای فرسوده هم دیگر در میان نیست و لایحه جدید دولت، باعث شده تا خودروسازان دیگر الزامی به اسقاط در برابر تولید نداشته باشند. آنها میتوانند به جای اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه آن را پرداخت کنند. این ماجرا علاوه بر آنکه باعث میشود خودروهای فرسوده همچنان به کار خود ادامه دهند، باعث میشود تا از اهمیت اسقاط خودرو هم کاسته شود.
اشجعی همچنین به لایحه اخیر دولت درباره اسقاط خودرو هم اشاره میکند. لایحهای که بر اساس آن خودروسازان موظف بودند به ازای تولید هر چهار خودرو، یک خودرو را از گردونه کار خارج کنند، یک تبصره به خود دید و آن هم این است به جای اسقاط خودرو میتوانند پول آن را بدهد. او میگوید: این کار باعث میشود گواهی اسقاط ارزش خود را از دست بدهد و افراد دیگر نخواهند خودرویشان را از رده خارج کنند
حالا در شرایطی از مشکلات و آسیبهای حمل و نقل عمومی گفته میشود که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، کمتر از یک ماه قبل گفته بود: «وعدههایی که در راستای تامین اتوبوس داده شده بود، عملیاتی نشده است و ۵۵ دستگاه اتوبوس و ۱۰ دستگاه دیگر نیز از سایر بخشها تحویل داده شده است تا معضلات موجود در این زمینه رفع شود.»
این در حالی است که اردیبهشتماه امسال صحبت از واردات و نوسازی در صدر اخبار بود. همان زمان گفته شد که 900 دستگاه اتوبوس از سوی وزارت کشور وارد میشود و همچنین شهرداری تهران درخواست واردات ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس را ارائه کرده که با این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت موافقت شده و در مرحله بعدی باید در صحن دولت به تصویب برسد.
قرار شد 1400 اتوبوس از رده خارج شده با تعمیر به گردونه کار برگردند و شهردار تهران هم در مرداد ماه با اعلام اینکه قرار است اتوبوسهای دست دوم آلمانی را به کشور وارد کنند باعث انتقاد و تعجب بسیاری شد. با وجود این طرحها و عملی نشدن بسیاری از آنها حالا بار دیگر نیمه دوم سال شروع شده. ایران بیش از همیشه درگیر کمبارشی است و بوی دود بیش از همیشه در هوا قابل فهم است و این بوی دود و هوای آلوده هم وعده را نمیفهمد و بدون آنکه همه بخشها به دنبال حل این مشکل باشند، کاری از پیش نخواهد رفت.
حالا در شرایطی از مشکلات و آسیبهای حمل و نقل عمومی گفته میشود که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، کمتر از یک ماه قبل گفته بود: وعدههایی که در راستای تامین اتوبوس داده شده بود، عملیاتی نشده است و ۵۵ دستگاه اتوبوس و ۱۰ دستگاه دیگر نیز از سایر بخشها تحویل داده شده است تا معضلات موجود در این زمینه رفع شود
نیمی از هزینه نوسازی بر عهده شهرداری و نیمی دیگر بر عهده دولت است
در حالی حمل و نقل عمومی به یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا بدل شده که بهزاد اشجعی، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هم این امر را نادرست نمیداند. او به «پیام ما» میگوید اینکه کدام منبع سهم بیشتری در این موضوع دارد را سیاهه انتشار آلایندهها منتشر میکند: «این سیاهه در تهران و 9 کلانشهر تهیه شده و بر این اساس خودروهای دیزلی در حدود 34 درصد از ذرات معلق را به خود اختصاص دادهاند. این خودروها هم اتوبوسهای شهری و کامیونها هستند و موتورسیکلتها هم تا 10 درصد در این میزان تاثیر دارند.»
او همچنین اضافه میکند که تنها شهرداریها وظیفه نوسازی ناوگان را برعهده ندارند و شهرداری یک سوی کار است: «نیمی از هزینه نوسازی بر عهده شهرداری و نیمی دیگر بر عهده دولت است. در این میان دولت هم قصور داشته و هزینه این نوسازی تقبل نشده است. این در حالی است که در بودجه سال 1401، هزینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای کل کشور، 460 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و با این رقم فقط میتوان 200 تا 300 اتوبوس تهیه کرد، در حالی که فقط شهر تهران به 5 هزار اتوبوس نو نیازمند است.»
اشجعی مسئله سلامت و حل معضل آلودگی هوا را یکی از مواردی میداند که باید به اولویت بدل میشد اما این اتفاق برایش نیفتاده و حالا باید با جدیت بیشتری دید که آیا سلامت مردم اولویت مسئولان است یا خیر.
او همچنین به لایحه اخیر دولت درباره اسقاط خودرو هم اشاره میکند. لایحهای که بر اساس آن خودروسازان موظف بودند به ازای تولید هر چهار خودرو، یک خودرو را از گردونه کار خارج کنند، یک تبصره به خود دید و آن هم این است به جای اسقاط خودرو میتوانند پول آن را بدهد: «نقدها به این موضوع زیاد است. این کار باعث میشود گواهی اسقاط ارزش خود را از دست بدهد و افراد دیگر نخواهند خودرویشان را از رده خارج کنند. بندی که به این لایحه اضافه شده در واقع به عنوان سوپاپ اطمینان گذاشته شده اما میبینیم در مواردی از این دست همین سوپاپ اطمینان نقش اصلی را بازی میکند و کار اصلی که همان اسقاط یک خودرو در ازای چهار تولیدی بود به حاشیه میرود.»
به گفته این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با وجود همه این اتفاقات، روند بهبودی برای شرایط پیش رو نیست و همین هم عاملی است که باید نگران سرمای هوا و آسیبهای ناشی از وارونگی و سایر موارد باشیم: «برای بررسی شاخص کیفیت هوا، دو پارامتر را باید بررسی کرد. نخست میزان انتشار آلاینده است. این پارامتر تا این لحظه به نسبت سال قبل بهبود نیافته و حتی میزان انتشار آلایندهها بیشتر هم بوده. چراکه خودروی اسقاطی نداشتیم و اقدامات خاصی هم برای بهبود رخ نداده.» او دومین پارامتر را وضعیت جوی و میزان بارشها میداند. نکتهای که هواشناسی باید دربارهاش نظر دهد «تجربه نشان داده هربار در بهار کیفیت هوای پایین داشتیم در زمستان کیفیت بهتری وجود داشت چرا که جنس آلاینده در شش ماه اول با دوم فرق دارد. در شش ماه نخست امسال، کیفیت هوا به شدت پایین بود و روزهای آلوده بسیار زیاد. همین هم دلیلی است که برای شش ماه دوم به هوای پاک و بهتر از گذشته امیدی نداشته باشیم.»
برچسب ها:
حمل و نقل عمومی، دولت، سازمان نوسازی شهرداری تهران، شهرداری، ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی
پیشنهاد سردبیر
مسافران قطار مرگ
مطالب مرتبط
بارش برف و باران امروز ادامه دارد
۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه میکنند
انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان
گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوریهای نوین در صنایع خلاق
اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسبوکاری مردم و نوآوران
گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر میاندازند
مسافران قطار مرگ
دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد
چتر سیاه بر آسمان اهواز
کشمکش بین ارگانهای دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد
مداخلهٔ بینتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک
وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیسالوزرای طالبان دیدار کردند
موضعگیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند
فعالان جهانی هشدار میدهند
میراث «غزه» زیر بمباران
پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد
فصل انارچینی
بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاسکاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکلهای توزیع دارو هستند
توزیع قطرهچکانی داروهای بیماران SMA
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- 8 نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور در تهران + اطلاعات تماس
- اسپیکر بلوتوثی ارزان و باکیفیت: کدام مدلها را بخریم
- کیفیت و زیبایی را با خدمات دندانپزشکی دکترتو کلینیک تجربه کنید
- علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان چیست؟ 5 علائم + راه تسکین
- اجاق گازهای ﺧﺎﻧﮕﯽ بدون ترموکوپل توقیف و جمعآوری میشود
- معرفی تورهای خارجی ارزان
- آلبوم جدید مُجال ظرفیت جدی و جدیدی از موسیقی را فریاد میزند!
- آیا مشاوره حقوقی تلفنی کاربردی است؟
- برونشیت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟
- برگزیدگان اجلاس توسعه نرمافزار ایران (۲۰۲۴) معرفی شدند بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید