.
ترسخوردگانی با آینده مبهم
۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۹:۱۱
دستگیری دانشآموزان در ناآرامیهای اجتماعی اخیر و تأیید آن از سوی وزیر آموزش و پرورش خبر تکان دهندهای بود که بسیاری را در بهت و ناباوری قرار داد. کودکان و نوجوانانی که در رده سنی ۷ تا ۱۸ سال هستند و قرار است در مکانی امن به نام مدرسه برای ورود به دنیای جوانی و بزرگسالی آماده شوند برخی از آنان با عنوان اتهامی «اغتشاش» دستگیر و راهی کانون اصلاح و تربیت شدند. ماجرایی که تصویر مدرسه را برای بسیاری مخدوش کرد، چه آنانی که فرزندانشان، دانشآموزان امروز هستند و چه کسانی که قرار است بعدها کودکانشان به دست آموزش و پرورش این کشور سپرده شوند.
ورود نابهنگام به یک مکان آموزشی، نحوه رویارویی با محصلان، با این توجیه که باید با رفتار بزهکارانه برخورد شود نه تنها دلیل مناسب و قانع کنندهای نبود و نیست بلکه خلاف قانون حمایت از «اطفال و نوجوانان»است.
براساس این قانون هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی طفل و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قراردهد؛ از قبیل ضرب و جرح، محبوس کردن، سوءاستفاده جنسی، توهین یا تهدید نسبت به طفل یا نوجوان یا قراردادن او در شرایط سخت و غیرمتعارف به نوعی «سوء رفتار» محسوب میشود، که این امر به طور حتم منجر به بروز مشکلات روحی درازمدت در آنان میشود. کودکان و نوجوانان سرشار از هیجانات و تجربه احساسات ناپایداری هستند که اگر والدین و سایر افراد شناخت درستی از آنها نداشته باشند و با آن مناسب برخورد نکنند، میتوانند زمینه بروز خشمهای ماندگار که گاه و بیگاه به صورتی ناسالم خود را نشان میدهد،فراهم کنند. بیثباتی شخصیتی، بدبینی، سرخوردگی، افسردگی و دیگر آسیبهای روانی نتیجه برخورد قهری با این دسته از دانشآموزان است. کسانی که بعدها خواهند گفت جوانی نارسیدهشان میان نیمکتهای کلاس درس برای همیشه جا ماند.
دانش آموزانی که از تجربه بازداشت بازمیگردند به طور حتم کودک و نوجوانی که سابق بر این میشناختیم نخواهند بود، ترس خوردگانی که آیندهای مبهم خواهند داشت.گرچه بعضی از مسئولان مدعی شدهاند این افراد پس از بازداشت به دست کارشناسان و مشاوران روانشناس سپرده شده اند اما سوال این است چرا این اقدام به شیوه ای مناسب و با حضور کارشناسان روانشناس در مدرسه انجام نشد؟ در عین حال که این اقدام حتی اگر به منظور تأدیب کودک و نوجوانی است که مدعی هستیم رفتار بزهکارانه داشته، بدون حضور وکیل و والدین او خلاف قانون است.
آن چه اهمیت دارد این است که کودک و نوجوان امنیتش را در خطر نبیند. نوجوانانی که در ناامنی جوانی را تجربه کنند، جامعهای را شکل خواهند داد که با خلاقیت و امید بیگانه است.
برچسب ها:
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:
حق ساختوساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد
«گیتی آذرپی»، ایرانشناس مقیم آمریکا درگذشت
برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران»
جایزه جشنواره معلولان هند برای مستند «احمد»
نمایش نقاشیهای «بهنام کامرانی» در «امروزِ دیروز»
معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه میکرد؟
نسخه پایداری در «کندوان»
گفتوگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:
معماری ایران دچار تجملگرایی شده است
گفتوگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:
در معماری پایدار از همسایهها عقب افتادیم
ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفتوگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد
زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین
بادگیر، نمادی از معماری پایدار
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت
- 8 نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور در تهران + اطلاعات تماس بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید