پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اقناع پارلمان با رایزنی‌های غیررسمی

خبری از مخالفت‌های تند و تیز با وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش نیست

اقناع پارلمان با رایزنی‌های غیررسمی

وزرای آموزش‌و‌پرورش دولت‌های خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی از فیاضی حمایت کردند، فرهنگیان همچنان مخالفند





اقناع پارلمان با رایزنی‌های غیررسمی

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش که پس از سه ماه کش و قوس به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی شد، بیش از سوابق‌اش، روابط خانوادگی‌اش جلب توجه کرد. نمایندگان مجلس هم چون فرهنگیان روی خوشی به او نشان ندادند. نامه معرفی‌اش با فریادهای اعتراضی پارلمانتاریست‌ها همراه شد. فرهنگیان هم با استفاده از تشکل‌های خود مخالفتشان با گزینه رئیس دولت سیزدهم برای سکانداری این وزارتخانه را اعلام کردند. مجلس‌نشینان اما این روزها از نظر گذشته خود عدول کرده‌اند. دیگر خبری از مخالفت‌‌های سفت و سخت با وزیر پیشنهادی نیست و این یعنی مسیر پیش روی او برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش‌و‌پرورش هموارتر از گذشته شده است. این موافقت البته در سایه رایزنی‌های غیررسمی محقق شده است.

مسعود فیاضی با انتصابش در مرکز پژوهش‌های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی معروف شد. دوره ریاست علیرضا زاکانی، نفر اول پایداری ها در امور اجرایی در مرکز پژوهش‌ها بود.
فیاضی با حکم زاکانی به عنوان معاون مرکز منصوب شد. چند روز بعد بود که مشخص شد فیاضی برادر داماد زاکانی است. همین نسبت خانوادگی مرکز پژوهش‌ها و مجلس را با انتقادات بی‌شماری مواجه کرد ولی نه پارلمان و نه مرکز پژوهش‌ها قصد عقب‌نشینی نداشتند. تا روزی که زاکانی در مرکز بود، فیاضی هم بود. آغاز انتخابات 1400 و احراز صلاحیت زاکانی و حضورش در مناظرات انتخاباتی، رفته رفته زاکانی را از مرکز پژوهش ها جدا کرد. بعد از استقرار دولت سید ابراهیم رئیسی، زاکانی هم با مشورت رهبری و رئیسی به شهرداری تهران رفت و سکان مدیریت شهری پایتخت را به دست گرفت.
گمان می رفت فیاضی هم با زاکانی به شهرداری تهران برود ولی با دست رد مجلس به سینه حسین باغگلی، اولین وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای وزارت آموزش‌و‌پرورش، اقبال به فیاضی رو کرد. کارنامه منتشر شده از فیاضی، به خوبی گواه این مدعاست که او هیچ سابقه قابل اتکایی در حوزه آموزش‌و‌پرورش ندارد اما حالا به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش به مجلس معرفی شده است.
نمایندگان ابتدا مخالف او بودند. حتی پایداری ها و چهره هایی چون مجتبی ذوالنوری ولی در طول روزهای گذشته و با رایزنی ها و جلسات برگزار شده، نظر پارلمان رفته رفته در حالی نسبت به فیاضی تغییر کرده که فرهنگیان همچنان مخالف فیاضی‌اند.
تعدیل توئیتری
شبکه اجتماعی توئیتر همچنان یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی ایران است. فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و مسئولان حضور پررنگی در این شبکه اجتماعی دارند. توئیتر پیش و بهتر از هر رسانه‌ای به تحلیل وقایع می پردازد هرچند که گروه‌های سیاسی داخل و خارج کشور با ربات و اکانت‌های فیک تلاش‌های گسترده‌ای برای کنترل این شبکه اجتماعی ترتیب می‌دهند. فیاضی در این شبکه اجتماعی حسابی مخالف داشت. از اصلاح‌طلبان و مستقلان گرفته تا اصولگرایان. ارزشی‌های توئیتر هم که حامیان سنتی حاکمیت جمهوری اسلامی و دولت رئیسی به شمار می‌روند هم حاضر به حمایت از وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش نبودند تا اینکه او نشستی را با حضور کاربران ارزشی توئیتر برگزار کرد. اقدامی که به یکباره نظر آنان را نسبت به فیاضی تعدیل کرد. خبری از مخالفت‌های تند و تیز از سوی آنان نیست هرچند که فرهنگیان و چهره‌های مستقل توئیتر همچنان مخالف وزیر پیشنهادی رئیسی اند ولی اصولگرایان انگار چون نمایندگان مجلس نظراتشان تغییر کرده است.
عقب‌نشینی کمیسیونی
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم برخلاف مجلس دهم، شاهد حضور اعضای منتقد دولت و نمایندگان پر سر و صدا نیست. اکثر اعضای این کمیسیون هماهنگی غیر قابل انکاری با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دارند چنانکه تا امروز و با گذشت حدود یک سال و نیم از عمر پارلمان، هیچ موردی نبوده که قالیباف بخواهد و کمیسیون آموزش در مقابلش ایستادگی کند و به آن دست رد بزند. با این حال در ابتدای امر به نظر می رسید این کمیسیون موافق فیاضی نباشد اما رفته رفته همه چیز تغییر کرد. یکی دو روز اول معرفی فیاضی به مجلس، اعضای این کمیسیون بر فقدان برنامه و کارنامه موثر برای تکیه بر کرسی وزارت آموزش‌و‌پرورش تاکید می کردند ولی دیروز احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش به خبرنگار «پیام ما» گفت: «فکر می‌کنم نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش مجلس نسبت به او مثبت است. وزیر پیشنهادی شخصیتی علمی دارد و برنامه‌های خوبی درباره وزارت آموزش‌و‌پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه کرده است.» او در پاسخ به این سوال که دلیل تغییر نظر اعضای کمیسیون آموزش چیست، گفت: «نمایندگان سوابق را بررسی می کنند، برنامه‌ها را می شنوند، تغییر نظر چندان هم عجیب نیست.» رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با خبرنگار «پیام ما» اما «کمبود زمان» و «لزوم اجرای هرچه سریع تر طرح رتبه‌بندی معلمان» به علاوه «وضعیت نامساعد معیشتی فرهنگیان» را دلیل تغییر نظر اعضای این کمیسیون در قبال مسعود فیاضی اعلام کرد. او گفت: «طرح رتبه بندی معلمان باید اجرایی شود و وزارتخانه ای که وزیر نداشته باشد از عهده چنین طرحی بر نخواهد آمد.» احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در اظهاراتی مشابه به خبرگزاری مهر گفت: «نمایندگان در حال بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان هستند و مجلس منتظر است تا برنامه‌های پیشنهادی وزیر آموزش‌و‌پرورش را به صورت دقیق بررسی کند و ببیند که این برنامه‌ها تا چه حد با بحث ارتقا جایگاه فرهنگیان در حوزه اجتماعی، معیشتی و مادی تطابق دارد.» این اظهارات در شرایطی صورت گرفته که دیروز فیاضی گفته های خود را به طرح رتبه‌بندی معلمان معطوف کرد و از لزوم اجرای آن گفت. اظهاراتی که می تواند پیام مثبتی به مجلس برای اجرای مطالبات نمایندگان تلقی شود. فیاضی گفته است: «باید هر چه در مجلس تصویب می‌شود را با قدرت اجرا کنیم. رتبه‌بندی که پول‌پاشی نیست، بلکه کاملاً تناسب بین نظام پرداخت و تخصص است. چندین سال است که باید اجرا می‌شده اما نشده است و اگر واقعاً درست اجرا شود اتفاق بزرگی می‌افتد و کیفیت آموزشی ارتقاء می‌یابد. هرچقدر ما روی معلم سرمایه‌گذاری کنیم برد کرده‌ایم. باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم و هزینه کنیم. باید نگاه سرمایه‌ای داشته باشیم نگاه هزینه‌ای درست نیست.»
اوضاع در مجلس اما به همین سادگی‌ها نیست. کمیسیون آموزش تقریبا از تقابل با فیاضی عقب‌نشینی کرده ولی چهره‌هایی چون مجتبی ذوالنوری و جلیل رحیمی جهان‌آبادی همچنان مخالف فیاضی‌اند. آنچه در این میان تاثیرگذار خواهد بود، نظر محمدباقر قالیباف است. رئیس مجلس در شرایطی تلاش می‌کند خود را بی‌طرف نشان دهد که چهره‌های نزدیک به زاکانی چون مالک شریعتی نیاسر، پرچم حمایت از فیاضی را در مجلس به دست گرفته‌اند. همین مساله می‌تواند زنگ خطری برای قالیباف باشد و احتمال مخالفت او با فیاضی را افزایش دهد. هرچند که ملاحظات مربوط به همراهی کامل قوای مجریه و مقننه می‌تواند بازهم قالیباف را مجبور به عقب‌نشینی کند.
حمایت وزرا، مخالفت فرهنگیان
رایزنی‌های غیررسمی تکلیف پارلمان را مشخص می‌کند. ولی برخی وزرای سابق آموزش‌و‌پرورش از قرار معلوم تصمیم خود را گرفته و به حمایت از فیاضی مشغول اند. حسین مظفر، علی‌احمدی، فرشیدی و محمد حسین بطحایی، وزرای دولت های سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی در نامه‌ای مشترک به نمایندگان مجلس نوشته‌اند: «درخواست داریم که در صورت صلاحدید و پس‌از ارزیابی توانمندی‌ها و برنامه‌های فیاضی، به ایشان فرصت بدهید تا در سمت وزیر آموزش‌وپرورش با مدیریتی جهادی ایفای مسئولیت کند». در همین حال تشکل‌‌های مختلف معلمان مخالفت رسمی خود با فیاضی را اعلام کرده‌اند. انجمن اسلامی معلمان ایران، سازمان معلمان و مجمع فرهنگی معلمان از جمله تشکل‌های معلمی هستند که مخالفت خود با فیاضی را اعلام کرده‌اند. کانون صنفی معلمان هم پیشتر گفته بود که فیاضی را گزینه‌ای تندرو و نامناسب برای وزارت آموزش‌و‌پرورش می‌داند. همین مخالفت‌ها می‌تواند فیاضی را حتی به شرط رای آوری از مجلس با مشکلات جدی‌ای چون فقدان مقبولیت میان معلمان روبرو کند. علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش از این مهم به عنوان آسیب جدی یاد کرده و گفته است: «بیش از یک میلیون فرهنگی در کشور داریم که وزیر آموزش‌و‌پرورش باید در میان آن‌ها محبوبیت و مقبولیت داشته باشد. یعنی زمانی که به استانی سفر می‌کند و در جمع معلمان قرار می‌گیرد، معلمان با عزت با او برخورد کنند و احساس کنند که وزیر نیز یکی مانند خودشان است و از حقوق آن‌ها دفاع می‌کند.» باید در نهایت پارلمان چگونه تصمیم خواهد گرفت. آنچه تا الان پیداست، افزایش شانس رای آوری فیاضی در مجلس به‌رغم مخالفت فرهنگیان و برخی نمایندگان است مگر آنکه تا سه‌شنبه هفته جاری، اتفاق خاصی در پارلمان رخ دهد که نمایندگان فیاضی را هم رد کنند و پیامی منفی را به پاستور ارسال کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *