سایت خبری پیام ما آنلاین | آیین‌نامه مقابله با آلودگی صوتی فراموش شد

یک مقام مسئول در اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران:

آیین‌نامه مقابله با آلودگی صوتی فراموش شد

تراز آلودگی صوتی بزرگراه‌ها فراتر از حد استاندارد است





آیین‌نامه مقابله با آلودگی صوتی فراموش شد

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۲۳

|پیام ما | پایش برخط آلودگی صوتی در تهران وضعیت 12 نقطه را خطرناک توصیف کرده است. مناطق بعثت، بزرگراه افسریه، آذری، شهید گمنام، میدان خراسان، نواب صفوی، نیروی هوایی و شیخ صفی از جمله مناطقی هستند که وضعیت آلودگی صوتی‌ آن‌ها خطرناک عنوان شده و با رنگ قرمز نیز نشانه‌گذاری شده است. در سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت آلودگی صوتی در شهرداری تهران، کارگروهی تشکیل شد. کارگروهی که در ماه‌های اخیر به واسطه شیوع بیماری کرونا،‌ منظم تشکیل نشد اما در ماه‌های قبل‌ترش راهکارهایی برای کاهش این معضل در پایتخت به کار گرفته بود. استفاده از دیوارهای صوتی در بزرگراه‌ها، انتقال کارگاه‌های پرسروصدا به خارج از محدوده شهری و … از جمله راهکارهایی بودند که در سال‌های اخیر برای کاهش آلودگی صوتی شهر تهران، استفاده شدند اما آنچنان که باید موفقیت‌آمیز نبودند. بسیاری ریشه این عدم توفیق را در نبود قانون عنوان می‌کنند. با این حال دیروز رئیس اداره پایش و مدیریت منابع و شاخص‌های محیط زیست اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار علت آلودگی صوتی و افزایش آن را در ماه‌های اخیر در نبود ضمانت اجرایی و کارایی لازم قوانین دانسته است.

به گزارش پیام ما، غلامرضا پدیدار، رئیس اداره پایش و مدیریت منابع آب و شاخص‌های محیط زیستی اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با معرفی آلودگی صوتی به معنایی تولید صدایی ناخواسته که باعث برهم زدن آرامش و تمرکز افراد می‌شود، گفت: عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیط‌های شهری ناشی از وسایل حمل‌ونقل است که عمدتا به سه گروه اصلی ترافیک جاده‌ای، ترافیک هوایی، ترافیک ریلی تقسیم می‌شوند. در این بین سروصدای ناشی از وسایل حمل و نقل جاده‌ای شامل موتورسیکلت، ماشین‌های سواری، ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها بخصوص شهر تهران دارند.
به گزارش «پیام‌ما»، از ابتدای دهه 80 تاکنون که آلودگی صوتی وارد ادبیات شهری شد، حدود 43 ایستگاه سنجش صوت در جای جای پایتخت مستقر شدند. ایستگاه‌های سنجش صوت اما به دلیل از کارافتادگی و نوسان برق از رده خارج می‌شدند و تعدادشان کمتر می‌شد. جست‌وجوها در سایت شهرداری نشان می‌داد که ایستگاه‌های صوتی به 36 عدد رسیده است. پدیدار در این راستا گفته است: براساس سنجش‌های انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین تراز صوتی بزرگراه‌های شهر تهران در روز بین 70 تا 80 دسی‌بل است. بر اساس داده‌های سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، 70 درصد کاربری‌های مجاور بزرگراه‌ها مسکونی است و استاندارد سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای کاربری مسکونی در طول روز 55 دسی‌بل است. به گفته پدیدار این آمارها یعنی تراز صوتی بزرگراه‌ها از حد استانداردش بسیار بالاتر است. رئیس اداره پایش و مدیریت منابع و شاخص‌های محیط زیست اداره محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه اکنون 36 ایستگاه فعال سنجش تراز صوتی شهر تهران را انجام می‌دهند، اعلام کرده است که اطلاعات به صورت آنلاین در سامانه برخط آلودگی صدای شهرداری تهران قابل رویت است. او همچنین گفته است: میانگین تراز صوتی این ایستگاه‌های در دوره زمانی روز و شب در سال 1400 به ترتیب 82/ 68، 33/ 66 دسی‌بل است که فراتر از حد استاندارد سازمان حفاظت محیط‌ زیست است.
او درباره قوانینی که تاکنون برای جلوگیری از آلودگی صوتی در شهر تهران و میزان بازدارندگی آن‌ها گفته است: با وجود اینکه چندین بار مقرره‌های هم برای مقابله با آلودگی صوتی تهیه و تدوین شده ولی باید در نهایت تاسف ابراز داشت که این آیین‌نامه هم همانند بسیاری از قوانین و آیین‌نامه‌های دیگر تا حد زیادی به دست فراموشی سپرده شده است.
آن‌طور که قوانین و مقررات شهرداری‌ها در ایران نشان می‌دهد، مساله آلودگی صوتی در قانون حفاظت و بهسازی مصوب سال 53 و ماده 104 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹ که مطابق ماده ۷۱ قانون برنامه چهارم توسعه برای سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ نیز تنفیذ شده به صورت ضمنی، در ماده ۲۷ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴، آئین‌نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی مصوب ۱۳۷۸ و ماده ۸ و جدول ۵ آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم توسعه مصوب ۱۳۷۹ صراحتاً مسئله آلودگی صوتی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مصوبه شورای عالی محیط زیست شماره ۲۳۶ راجع به حد مجاز آلودگی صدا در هوای آزاد ایران مصوب ۱۳۸۱ و مصوبه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنایع و معادن در ارتباط با تعیین حد مجاز آلودگی صوتی در خودروهای تولید داخل مورخ ۱۳۸۴ در خصوص آلودگی صوتی تدوین شده است. این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: آیین‌نامه اجرایی جلوگیری از آلودگی صوتی مشتمل بر ۱۳ ماده و ۶ تبصره مشخص ترین قاعده حقوقی کشورمان در زمینه جلوگیری از آلودگی صوتی است. با وجود این همه قانون در این خصوص توجه به مساله آلودگی صوتی به علت این که اثرات مخرب آن بطور آنی در جامعه پیدا نیست و مضرات طولانی مدت دارد بسیار کم است.
یکی از عوامل اصلی ایجاد آلودگی صوتی در پایتخت هم مربوط به کارگاه‌های ساختمانی در شهر تهران است. این کارگاه‌ها از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که بیش از حد مجاز آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند و به نظر می‌رسد که تاکنون برای مقابله با این آلودگی اقدام خاصی صورت نگرفته است. چنانچه رئیس سابق کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران اعلام کرده بود: متاسفانه تاکنون اقدامات بازدارنده‌ای برای کاهش آلودگی صوتی این کارگاه‌ها صورت نگرفته است. با این حال باید دید مدیریت ششم شهر تهران برای جلوگیری از مقابله با آلودگی صوتی چه راهکاری اتخاذ می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *