پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هتل‌ها گران‌ می‌شود، سفرها گران‌تر

رئیس جامعه هتلداران از افزایش نرخ‌ها در مهر ماه خبر داد

هتل‌ها گران‌ می‌شود، سفرها گران‌تر

رامین نوری، فعال حوزه گردشگری: گردشگری با افزایش نرخ هتل بیشتر آسیب می‌بیند جمشید حمزه‌زاده: کرونا 18 هزار و دویست میلیارد تومان به هتل‌ها خسارت زد





هتل‌ها گران‌ می‌شود، سفرها گران‌تر

۹ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۲۹

رئیس جامعه هتلداران ایران از افزایش نرخ هتل‌ها از مهرماه سال جاری خبر داده است. به گفته جمشید حمزه‌زاده این افزایش نرخ نسبت به تورم جامعه از ۱۰ تا ۲۵ درصد اعمال می‌شود و هر هتل با توجه به شرایط موجود و پذیرش مسافر، نرخ خود را اعلام می‌کند. در این میان ممکن است برخی از هتل‌ها هیچ افزایش نرخی نداشته باشند و برخی دیگر تا سقف موجود، نرخ خود را افزایش دهند.

تعیین قیمت هتل‌ها به سنت هر سال در نیمه دوم سال انجام می‌شود. دامنه افزایش قیمت‌ در سال گذشته که شیوع ویروس کرونا حجم سفرها را کاهش داده و تعطیلی و بیکاری گسترده هتل‌ها و مراکز خدمات گردشگری را در پی داشت تا ۳۰ درصد درنظر گرفته شد.
همه‌گیری کرونا گردشگری را در ایران و بسیاری از کشورهای جهان از رونق انداخته و هتل‌ها با تعطیلی‌های طولانی برای مدتی به کما رفتند و هتلداران دچار خسارت‌های سنگین شدند. از طرفی افزایش هزینه‌های زندگی بسیاری از اقشار جامعه تقاضای هتل‌ها را کاهش داد. یک خانواده چهار نفره اگر بخواهد از هتل‌های معمولی استفاده کند چاره‌ای ندارد جز این که برای هر شب اقامت یک چهارم دستمزد خود را بپردازد. این هزینه را اگر به پول رفت و آمد و قیمت بلیت قطار و هواپیما اضافه کنیم هزینه هر سفر خانواده معادل یک ماه دستمزد کارگری است. وعده‌ها و طرح‌ و برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته دم از حمایت از سفر خانواده ایرانی زده‌اند هم تا امروز راهگشا نبوده است.
اکنون افزایش تا 25 درصدی صنعت گردشگری را نجات خواهد داد یا اندک امکان سفر کردن خانواده‌ها را محدودتر می‌کند؟
رامین نوری، که فعال حوزه گردشگری است به پیام‌ما می‌گوید این افزایش نرخ هتل‌ها نه هتلداران را از کسادی کار نجات خواهد داد چرا که نرخ اشتغال را کاهش می‌دهد و از سویی فعالیت‌های مرتبط با گردشگری مثل تورهای گردشگری را با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌کند.
نوری می‌گوید فقط با یک مثال می‌تواند بگوید که این افزایش قیمت در شرایط امروز چه شرایطی را به وجود خواهد آورد: «این موقعیت امروز ما مصداق کسی است که نان برای خوردن نداشت اما برای رفع گرسنگی پیاز خرید. وقتی هتل‌های ما خالی است این افزایش فقط منجر به خالی‌تر شدن هتل‌ها می‌شود. ما هر سال یک افزایش قیمت رسمی طبق سنت داریم و یک افزایش غیر رسمی هم همیشه بعد از سال نو و با تورم سالانه انجام می‌شود.»
به گفته نوری تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی و برگزارکنندگان تورهای داخلی تحت تاثیر کرونا و افزایش قیمت‌ها تعطیل شده‌اند و باقی هم امید چندانی به بهبود اوضاع ندارند.
رئیس جامعه هتلداران ایران به ایلنا گفته است: تا زمانی که کرونا باشد شاهد کاهش و گاهی افزایش ضریب اشغال هتل‌ها خواهیم بود. اکنون نیزمی‌توان گفت، میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور اگر در چند ماه گذشته حدود ۱۰ درصد بود اکنون حدود ۱۵ درصد است. در این میان میانگین ضریب اشغال هتل‌های استان‌های شمالی و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در حدود ۳۰ درصد است. وضعیت هتل‌های مشهد نیز رو به بهبود است. البته برخی از هتل‌ها به صورت داوطلبانه تعطیل کردند و با بهبود وضعیت بازگشایی می‌شوند.»
حمزه‌زاده می‌گوید هتل‌هایی که در استان‌های شمالی و غرب کشور فعال هستند این روزها وضعیت بهتری به لحاظ ضریب اشغال نسبت به سایر هتل‌ها دارند. می‌توان گفت شاهد افزایش سفرهای داخلی هستیم چرا که گردشگر خارجی نداریم.
او میزان خسارت کرونا به هتل‌های کشور را تا خردادماه سال جاری حدود ۱۸ هزار و دویست میلیارد تومان تخمین می‌زند.
نوری اما با اشاره استان‌هایی که حمزه‌زاده به آنها اشاره کرده تاکید می‌کند که پس از کرونا اندک استقبالی اگر از اقامت در هتل‌ها شده محدود به چند استان بوده و در بیشتر موارد با محدود شدن سفرهای خارجی برخی مسافران کیش و برخی شهرهای دیگر را جایگزین سفر به ترکیه و تایلند کرده‌اند و این بهبود وضعیت شامل هتل‌های تهران و بسیاری از شهرهای کشور نمی‌شود و هنوز هتل‌های بسیاری از مقاصد گردشگری بی‌رونق مانده‌اند.
او می‌گوید: «ما دیگر به این اوضاع عادت کرده‌ایم و برخی اوقات برای آن که در چشم مشریان تورها دروغگو شمرده نشویم با وجود افزایش گاه و بی‌گاه قیمت هتل، هزینه‌ها را با همان قیمتی که در آغاز با آنها توافق کرده‌ایم حساب می‌کنیم و در نتیجه هیچ درآمدی عایدمان نمی‌شود.»
سرمایه‌گذاری داخلی
رئیس جامعه هتلداران ایران نوید رغبت سرمایه‌گذاران داخلی برای ساخت هتل را هم داده است. به گفته او سرمایه‌گذاران این حوزه به آینده نگاه دارند و امیدوار هستند با کاهش شیوع کرونا، وضعیت بهتر شود. از این رو تعداد سرمایه‌گذاران داخلی رو به افزایش است اما از سرمایه‌گذار خارجی خبری نیست. «در بیشتر موارد هتلداران خارجی تمایل دارند برندفروشی کنند که این امر در ایران و توسط هتلداران ایرانی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد چراکه باید هزینه هنگفتی برای برند انجام دهند که در نهایت آورده‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت. از یکسو گردشگران خارجی به برند هتل‌ها توجه خاصی ندارند و از دیگر سو خرید برند هتل‌های خارجی با مسائل زیادی از جمله مشکلاتی که برای انتقال پول وجود دارد، روبه‌روست.»
حمزه‌زاده از نبود حمایت دولت از هتلداران در شرایط شیوع ویروس کرونا گلایه کرده و گفته است: سازمان امور مالیات درخصوص دریافت جریمه امهال‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کند، چنانکه در برخی از استان‌ها مانند تهران از هتلداران جریمه خواسته و در برخی از استان‌ها از چنین جریمه‌ای خبری نیست. گرفتن جریمه از امهال‌ها غیر قانونی است و اینگونه به نظر می‌رسد که حتی سازمان مالیاتی نیز تکلیف خود را در این خصوص نمی‌داند. بسته‌هایی که دولت برای بخش خصوصی گردشگری در شرایط کرونا در نظر گرفته بود هیچ دردی از ما دوا نکرد. اینگونه به نظر می‌رسد که بخش خصوصی به حال خود رها و فراموش شده است.»
نکته دیگری که رئیس جامعه هتلداران با نگرانی گفته گلایه و نگرانی نوری و بسیاری از فعالان بحش‌های دیگر گردشگری است: «گردشگری در بدترین دوران خود به سر می‌برد و دولت نیز به وعده‌هایش عمل نکرده.»
حمزه‌زاده اکنون که در روزهای پایانی حضور دولت دوازدهم و شروع به کار دولت سیزدهم هستیم در مورد انتخاب وزیری که قرار است سکان گردشگری را به دست بگیرد گفته است: «وزیر باید متخصص، توانمند، بانفوذ باشد و نسبت به بخش‌های فعال در این حوزه آگاه باشد. درعین حال باید شخصی باشد که مدیران را از بدنه وزارتخانه انتخاب کند نه آنه نیروهای خود را به صورت تیم قطار کند و با خود به وزارتخانه بیاورد و در نهایت چندین سال طول بکشد تا الفبای گردشگری را بیاموزند.»
او امیدوار است ابراهیم رئیسی چنین کسی را بر مدیریت صنعت گردشگری بنشاند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *