سایت خبری پیام ما آنلاین | خیز اروپا برای افزایش دوچرخه‌سواران

در ایام همه‌گیری کرونا شهرهای اروپا در سال 2020 برای ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کردند

خیز اروپا برای افزایش دوچرخه‌سواران

در سراسر اروپا، گردشگری دوچرخه‌ای نیز رونق گرفته است





خیز اروپا برای افزایش دوچرخه‌سواران

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۰۴

زمانی که یک سال پیش به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، کشورها، قرنطینه سراسری اعلام کردند، صدها شهر در جهان شکل تازه‌ای به خود گرفتند. به واسطه کاهش ترافیک و آلودگی هوا، طراحی شهرها تغییر کرد و برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری، مناسب شد. با تزریق سراسری واکسن در بسیاری از کشورها و شهرها، بازگشت به روزهای عادی و برداشته شدن قرنطینه، آنچنان دور به نظر نمی‌رسد. حالا بسیاری از شهرهای اروپایی با تجربه چنین تجربه‌ای تمایل دارند تا شرایط مساعد دوچرخه سواری را حفظ و روی آن سرمایه‌گذاری کنند.بر اساس اطلاعات فدراسیون دوچرخه سواران اروپا، شهرهای قاره اروپا در سال 2020 یک میلیارد یورو برای مهیا کردن شرایط دوچرخه سواری در زمان شیوع کرونا هزینه کرده‌اند. این هزینه‌ها شامل ایجاد دست‌کم 600 مایل (1000 کیلومتر) مسیر دوچرخه سواری، اقداماتی برای کاهش ترافیک و تعیین خیابان‌هایی بدون خودروها می‌شود.
به گزارش گاردین، این اتفاق فقط در شهرهای کشورهایی چون دانمارک و هلند نبوده و حتی شهرهایی که زیرساخت‌های مناسبی برای دوچرخه سواری نداشتند هم دست به انجام دادن این اقدامات زده‌اند. همه‌گیری، تقاضای نهفته را برای ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه سواری و پیاده‌روی ایجاد و فرصتی را برای «بازسازی بهتر» شرایط فراهم کرد. اکنون بسیاری از شهرها برای انجام دادن این کار، برنامه‌های پیشین خود را سریع‌تر پیش می‌برند. الکساندر بوزینسکی، از فدراسیون دوچرخه سواران اروپا می‌گوید: «گمان می‌کنم که همه‌گیری کرونا تا حدود زیادی این فرایندها را تسریع کرد… شهروندان در شهرهایی که مسیرهایی را برای دوچرخه سواری ساخته بودند، به طور کلی نگاه مثبت‌تری را به این موضوع پیدا کردند.» در شهر بارسلونا در اسپانیا در زمان همه‌گیری، حمل‌و‌نقل عمومی تا 50 درصد کاهش یافت اما استفاده مردم از خودروهای شخصی فقط 10 درصد کم شد. در چنین شهری که بسیاری از مردم خودروی شخصی دارند و فقط در آخر هفته‌ها از آن استفاده می‌کردند، به نظر می‌رسید که با کاهش حمل‌و‌نقل عمومی، یک فاجعه ترافیکی رخ دهد.
با این حال، در تابستان سال 2020، مقامات شهری در بارسلونا خیلی سریع مسیر 13 مایلی (21 کیلومتری) را برای استفاده دوچرخه سواران ایجاد کردند و مردم را برای اجتناب از حمل‌و‌نقل عمومی و خودروهای شخصی به سوی استفاده از دوچرخه سوق دادند. در حال حاضر هم آن‌ها در حال ساخت و اضافه کردن 4 مایل (حدود 7 کیلومتر) دیگر به این مسیر هستند. در حال حاضر استفاده مردم از دوچرخه نسبت به پیش از همه‌گیری کرونا، 10 درصد افزایش یافته است. مقامات بارسلونا حالا به ساخت 100 مایلی (160 کیلومتری) مسیرهای جدید یا بهبود مسیرهای پیشین، سرعت بخشیده‌اند و بنا دارند که این شبکه را تا سال 2024 به 190 مایل (بیش از 300 کیلومتر) برسانند. این امر همچنین زمینه را برای رسیدن به اهداف برنامه موسوم به «سوپربلاکز» ایجاد می‌کند. برنامه‌ای که ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری به منظور کاهش 25 درصدی استفاده از خودروهای شخصی تا سال 2024، یکی از بخش‌های آن است.
مقامات شهر میلان در ایتالیا نیز برنامه مشابهی را در آوریل سال 2020 با هدف ایجاد 22 مایل (35 کیلومتر) مسیر جدید و محافظت‌شده دوچرخه سواری و پیاده‌روی آغاز کردند. خیابان «کورسو بوینس آیرس» در شهر میلان، در حال حاضر شلوغ‌ترین خیابان شهر است که روزانه 10 هزار دوچرخه‌سوار از آن عبور می‌کنند. به این ترتیب، در ماه‌های اولیه پس از ساخت و توسعه این مسیر، استفاده دوچرخه‌سواران از این مسیر 122 درصد افزایش یافته است. میلان حالا در حال توسعه این مسیر به 42 مایل (بیش از 67 کیلومتر) است و بنا دارد که تا پایان تابستان امسال، این مسیر را به 62 مایل (100 کیلومتر) برساند.
در پاریس، خیابان‌هایی که روزی مملو از خودروها بود، حالا در آن دوچرخه‌سواران جولان می‌دهند. از بهار 2020، بر تعداد دوچرخه‌سواران در این شهر 70 درصد افزوده شده است و از آن زمان نیز 31 مایل (50 کیلومتر) مسیرهای موقت دوچرخه سواری ایجاد شد که در حال حاضر در حال تبدیل شدن به مسیرهای دائمی است. تعداد زنان دوچرخه‌سوار نیز رشد پیدا کرده و در مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته، مشخص شده که 62 درصد ساکنان پاریس خواهان آن هستند که مسیرهای موقت دوچرخه سواری، به مسیرهای دائم تبدیل شوند.
بر اساس اطلاعات فدراسیون دوچرخه سواران اروپا، مقامات پاریس برنامه‌ریزی کرده‌اند که با اضافه کردن مسیرهای جدید، مسیر 100 مایلی (160 کیلومتری) را به مسیر 200 مایلی (320 کیلومتری) تبدیل کنند.
مقامات لیسبون، پایتخت پرتغال در حال افزایش تقریبا دو برابری شبکه دوچرخه سواری 65 مایلی (104 کیلومتری) خود به 124 مایل (200 کیلومتری) است و قرار است این پروژه را در سال جاری به اتمام برساند. مقامات لیسبون در برنامه‌ای مشابه بارسلونا، اهداف خود را افزایش مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده‌روی، مقابله با آلودگی هوا و کاهش اثرات امواج گرمایی و افزایش سایه‌های خیابان‌ها اعلام کرده‌اند. ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت، ساخت پارکینگ‌های دوچرخه و فضاهای سبز نیز بخشی از این برنامه طولانی‌مدت است. در سال 2020 دوچرخه‌سواری در این شهر افزایش 25 درصدی داشت و تعداد زنان دوچرخه سوار نیز افزایش داشته است.
در مطالعه‌ای که در 21 شهر اروپایی صورت گرفته، 64 درصد از مشارکت‌کنندگان در این پژوهش گفته‌اند که دلشان نمی‌خواهد به سطح آلودگی پیش از همه‌گیری کرونا بازگردند. سطحی که در بسیاری از شهرها بیش از حد مجاز بوده است. 21 درصد مشارکت‌کننده‌ها نیز گفته‌اند که پس از قرنطینه، بیشتر دوچرخه‌سواری می‌کنند و 35 درصد نیز گفته‌اند پس از قرنطینه، بیشتر پیاده‌روی می‌کنند. مقامات شهر لندن، پایتخت انگلیس ساخت 62 مایل (100 کیلومتر) مسیر دوچرخه سواری را ساخته یا در حال ساخت آن هستند و داده‌های ترافیکی نشان می‌دهد که دوچرخه سواری در لندن از سال 2019 تاکنون 22 درصد افزایش داشته است. از ماه آوریل تا ژوئن 2020 نیز نیمی از همه سفرهای انجام شده در لندن با دوچرخه بوده است و این یعنی دوچرخه سواری در لندن نسبت به پیش از همه‌گیری کرونا، 29 درصد افزایش داشته است. «ویل نرمان» رئیس پلیس پیاده‌روی و دوچرخه سواری لندن گفته است: «بسیار حیاتی است که به جای تکیه بر بهبود بازدهی ماشین‌ها، به میراث مثبت بیماری کرونا تکیه کنیم و مانع از ایجاد خطر برای سلامت عمومی به خاطر کیفیت هوا شویم.»
از سوی دیگر، در سراسر اروپا، گردشگری دوچرخه‌ای نیز رونق گرفته است؛ نه فقط به دلیل وجود محدودیت‌های مسافرتی بلکه به دلیل برنامه کشورها برای بهبودی شرایط پس از کرونا. مثلا ایتالیا بنا دارد که 630 مایل (بیش از 1000 کیلومتر) مسیر شهری و حومه شهری را برای حمل‌و‌نقل و تفریح ایجاد کند و 1000 مایل (1600 کیلومتر) مسیر را نیز مختص توریست‌ها بسازد. مقامات شهر کراکوف در لهستان نیز به دنبال ایجاد چنین مسیرهایی برای توریست‌ها هستند.
الکساندر بوزینسکی، از فدراسیون دوچرخه سواران اروپا می‌گوید: «بعضی از مردم می‌گویند که در برخی از شهرها برای ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه سواری نیازمند 30 یا حتی 50 ساله هستیم اما واقعیت این است که ما چنین فرصتی نداریم. ما در شرایط اضطراری بحران آب‌وهوایی هستیم که نمی‌توانیم تا 50 سال دیگر با آن سر کنیم. ما باید سیستم حمل‌و‌نقل خود را به سرعت تغییر دهیم و این کار قطعا بدون ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری برای همه، ناممکن است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *