سایت خبری پیام ما آنلاین | درآمد 340 میلیارد تومانی از جریمه قطع درختان پایتخت

ظرف سال‌های 98 و 99 رخ داد

درآمد 340 میلیارد تومانی از جریمه قطع درختان پایتخت

شورای شهر تهران، جریمه قطع درخت را 25 درصد افزایش داد رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر: سود ساخت‌و‌سازها به قدری بالاست که جریمه‌ها بازدارنده نیستند.





درآمد 340 میلیارد تومانی از جریمه قطع درختان پایتخت

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۳۷

قطع درخت، جرمی است با جنبه عمومی. قاضی می‌تواند به مجرم و فرد خاطی جریمه نقدی یا حتی مجازات زندان دهد. نص‌صریح قانون می‌گوید که تجاوز به حق حیات درختان نباید بدون مجازات باقی بماند. لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز شهرها که در سال 88 به دولت ابلاغ شد می‌گوید که قطع درخت بدون اجازه متولیان امر شهری ممنوع است. طبق این قانون: ‌«به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند، در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوط ممنوع است.» جریمه قطع درختان اما دیروز طبق مصوبه شورای شهر تهران افزایش پیدا کرد. روزی که به نظر، روز آری شورا به افزایش قیمت‌ها می‌آمد، افزایش جریمه قطع درختان هم 25 درصد افزایش پیدا کرد.

مهم‌ترین مصوبه دیروز شورای شهر تهران به افزایش جریمه قطع درختان مربوط است که هیچ مخالفی هم در شورا نداشت. جریمه‌ای که به گمان اعضای مدیریت شهری هرچه بیشتر باشد می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد. استدلال موافقان این است که جریمه بیشتر، خزانه شهرداری را پر می‌کند و خزانه بیشتر می‌تواند در تملک باغات و توسعه فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد. بنا به اعلام زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران شهرداری سال 98 از محل جریمه قطع درختان حدود 140 میلیارد تومان و امسال تاکنون حدود 200 میلیارد تومان جریمه دریافت کرده است که حدود 50 میلیارد تومان آن در اختیار مناطق برای تملک باغات بوده است. به گفته او این افزایش میزان جرایم به معنای قطع درخت بیشتر نیست و چون تعرفه تغییر کرده، میزان دریافتی هم بیشتر شده است.

افزایش 25 درصدی

نوری دیروز در جریان بررسی اصلاحیه این مصوبه که نام دقیق آن «اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان است» توضیحات تازه‌ای درباره تغییرات نحوه محاسبه جریمه قطع درختان ارائه داد: «لایحه شهردار تهران راجع به تعرفه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها براساس ارزش شاخص اکولوژیک درختان است. در این لایحه یک ماده واحده قرار دارد که شهرداری را مکلف می‌کند از ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به اخذ تعرفه جدید حفظ و گسترش در شهرها مطابق با فرمول عمل کند.»
نوری در جلسه دیروز به ارزش اکولوژیک درختان که به تازگی در لایحه شهرداری گنجانده شده است اشاره کرد و گفت: « ابعاد مختلف این لایحه در کمیسیون بررسی شد. در این لایحه دو موضوع عوارض مربوط به محیط بن درختان و عوارض EC که مربوط به ضریب اکولوژیک است و تغییرات کلی به‌ویژه در عوارض محیط پایه ارائه داده شده است. بر این اساس در لایحه شهرداری به ارزش اکولوژیک درختان توجه می‌شود و درختی که دارای محیط بن قابل توجهی است ارزش اکولوژیک بسیار بالایی نسبت به درختی با محیط بن کمتر دارد و در نتیجه از نظر عوارض متفاوت است.»
براساس عوارض مربوط به محیط بن درختان، سال گذشته به نرخ قطع اشجار به صورت سانت به سانت محاسبه می‌شد، رویه‌ای که امسال تغییر کرده است، نوری ادامه داد: «به جای آن مقاطع را ۱۰-۱۰ قرار دادیم و فرض را از ۲۱ سانت تا ۳۰ سانت، ۳۱ سانت تا ۴۰ سانت و الی آخر قراردادیم و از ۱۰۰ به بعد محیط بن را ۲۰ سانت به ۲۰ سانت افزایش دادیم. از محیط بن ۲۰۰ را تا ۲۵۰ در نظر گرفته و یک عوارض جداگانه برای آن منظور کردیم. از ۲۵۰ به بالا نیز ارزش درختان یک میزان است و عوارض دیگری محاسبه کردیم.» او افزایش قیمت‌ها بر اساس محاسبات تازه اعلام کرد و گفت: «در نتیجه عدد را از شش میلیون و هشتصد هزار ریال پایه، ۵۰۰ هزار ریال در نظر گرفتیم و مقداری آن را کاهش دادیم و تا محیط بن ۲۵۰ عدد ما یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال شده است که در گذشته این رقم ۸۸۰ میلیون ریال بوده است. در واقع با این اقدام میانگین اعداد محیط بن را تعدیل کردیم؛ در نقاطی کاهش و در نقاطی افزایش پیدا کرد و به کرانه میانگین تعادل بخشیده شد. در مجموع می‌توان گفت رقم ۲۵ درصد افزایش عوارض قطع محیط بن درختان در نظر گرفته شده است.»

ابهام در مصوبه جدید

بعد از گزارش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اعضای شورا با افزایش 25 درصدی جریمه قطع درختان موافقت کردند. منتقدان شورای شهر پنجم اما افزایش جریمه عوارض قطع درخت را بازدارنده نمی‌دانند. هادی کاشانی، فعال محیط زیست و مدیر عامل تشکل جمعیت داوطلبان سبز به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید که این جریمه نه تنها باعث ایجاد ابزار بازدارندگی نمی‌شود بلکه می‌تواند رانتی ایجاد کند: «در عمل در سال‌های اخیر هدف بازدارندگی ایجاد نشده است و برای محاسبه خسارت باعث سلیقه‌ای عمل کردن درباره درختان شده است.» او می‌گوید: «مامور بازدید وقتی به ملک مراجعه می‌کند تا بتواند میزان خسارت به درخت را متوجه شود، بر مبنای محیط بن درخت محاسبه می‌کند، در این محاسبات همه چیز براساس چند سانت به سانت است، یعنی مثلا اگر 20 سانت باشد یک عدد است و 30 سانت باشد نرخی دیگر. در نتیجه هر سانتی از محیط بن اختلاف چند صد هزارتومانی ایجاد می‌کند، این سانت را چه کسی اندازه می‌گیرد؟ معمولا یک مامور با یک متر پارچه‌ای اقدام به این کار می‌کند که در نود درصد مواقع اندازه گیری چشمی است و دقیق نیست.» کاشانی محیط بن درخت را محل تلاقی درخت با سطح زمین تعریف می‌کند و همین را عاملی برای تردید در قیمت گذاری می‌داند و البته ضریب اکولوژیک را هم که به تازگی به این مصوبه اضافه شده است را مبهم تلقی می‌کند: «محیط بن محل تلاقی درخت با سطح زمین است، شما اگر محیط بن را محل تلاقی با زمین بگیرید می‌شود 70 یک وجب بالاتر بگیرد می‌شود 40 سانت، یعنی اندکی جابه‌جایی جای ملک یا در زمان اندازه گیری میزان خسارت را جابه جا کند و می‌تواند چند صد هزار تومان یا حتی چند میلیون نرخ جریمه را تغییر دهد.»

نحوه محاسبه ضریب اکولوژیک روشن است

ضریب اکولوژیک یا همان ec قرار است درفرمولی به کار بسته شود و طبق آن عوارض حفظ و گسترش فضای سبز و باغات را محاسبه کند. آرش حسینی‌میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «پیام‌ما» درباره این ضریب و ابهامی که برای برخی از فعالان محیط زیست درباره نحوه تعیین آن می‌گوید: «ضریب ای‌سی در واقع ارزش اکولوژیک چند معیار دارد که معیار گونه‌بندی و ترسیب آلاینده‌ها و … از آن جمله‌اند.» او می‌گوید: «درختان دو گروهند، مثمر و غیر مثمر که بر اساس آن این طبقه بندی صورت گرفته است، مثلا برای درختان غیر مثمر ضریب تعدیل یافته ای‌سی، یک و سه دهم است مثل چنار، گونه‌های نادر، مگنولیا و انواع بلوط که البته گونه‌های نادر هم انواع مختلفی دارد. یعنی این ضریب بالایی دارد.» به گفته او گروه غیر‌مثمر، افرا، نارون، زبان گنجشک و انواع اقاقیا ضریب یک و دو دهم دارند. آن‌هایی که ارزش اکولوژیک پایین‌تری دارند شامل، توت نرک صنوبر و تبریزی با ضریب 7 دهم هستند.

باغاتی از قطع درخت سبز شده‌اند

جریمه قطع درخت در شورای پنجم بابت خرید باغ در مناطق کم برخوردار محیط زیستی هزینه می‌شود، میلانی می‌گوید این اتفاق در شورای پنجم شفاف‌سازی شد که این هزینه صرفا در ردیف مجزا صرف خرید باغات شود. زهرا صدراعظم‌نوری هم پیشتر در جریان افتتاح بوستان وثوق‌الدوله در منطقه 14 گفته بود: «از ابتدای دوره پنجم شورا تاکنون مدیریت شهرداری ۱۷ باغ به مساحت ۱۰۳ هزار و ۵۰۵متر مربع را تملک و به یک بوستان عمومی تبدیل کرده است. در سال ۹۹، ۱۷ باغ دیگر در مناطق ۹.۱۰، ۱۱.۱۲، ۱۴.۱۶ و ۱۷ در دست بررسی و تملک است.»

بازدارندگی ندارد

رئیس کمیته محیط زیست اما جریمه قطع درختان را آنچنان بازدارنده از قطع درخت نمی‌داند. او می‌گوید: «قطع درخت عمدتا در بحث ساخت‌و‌ساز رخ می‌دهد، حاشیه سود ساخت‌و‌ساز به قدری بالاست که سازندگان مشکلی با پرداخت هزینه قطع درخت ندارد.» اما اگر این نرخ رقم بالایی داشته باشد، چیزی تغییر می‌کند؟ به گفته میلانی در شورای قبلی یک‌بار این رقم به شدت افزایش پیدا کرد و منجر به شکایت عده‌ای شد: «آن‌ها گفتند چند برابر شدن این جریمه خلاف مقررات نرخ‌گذاری است. بنابراین باید این فاکتور را در نظر گرفت که می‌شود این جریمه را چند برابر کرد اما جامعه مربوطه به مراجع قانونی شکایت می‌کند و آن‌ها هم حق را به او می‌دهند.»
راه درست کدام است؟ شاید فرهنگسازی و افزایش مسئولیت اجتماعی شهروندان بتواند، چاره راه باشد: «حفظ درخت از یک نگاهی مسئولیت اجتماعی شهروندان و صنوف مرتبط می‌شود و نمی‌توان جریمه مالی را هم خیلی افزایش داد، مگر این‌که مجازات کیفری لحاظ کرد، که البته این هم شدنی و منطقی نیست که ما در جامعه امروز به واسطه قطع درخت فردی را به زندان بیندازیم. این مساله راهی ندارد جز این‌که به مسئولیت اجتماعی جامعه توجه کرد. یعنی با فرهنگسازی و روش‌های تشویقی تلاش کنیم تا افراد خودشان تلاش کنند تا درخت و فضای سبز بیشتری حفظ کنند.» واقعیت از نگاه میلانی حکایت از عدم بازدارندگی این جرایم دارد: «جرایم، بازدارندگی لازم را نداشته است، زیرا پارامتر زمین به قدری قدرتمند است که مانند بولدوزر از روی این موضوع عبور می‌کند. افزایش قیمت مسکن در تهران نشان دهنده این وضعیت است. یکی از روش‌های کارآمد شاید این باشد که مثلا ساختمانی که محیط زیستش را بهتر حفظ کرده مشمول تخفیف در عوارض ساختمانی شود، یا آن را مثلا برند دارد کنیم که نسبت به ساختمان‌های مجاور تمایز داشته باشد، شهرداری در حال آماده سازی این لایحه تحت عنوان ساختمان سبز است که شاید با کمک این لایحه بتوان در میان مدت جامعه را به سمت اهمیت بیشتر به فضای سبز هدایت کرد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *