سایت خبری پیام ما آنلاین | تردید درباره مازوت

تردید درباره مازوت





۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰

ادامه آلودگی هوا انتقادها به استفاده از  سوخت‌های آلاینده را بیشتر کرد

 تردید درباره مازوت

رئیس مرکز  هوا و تغییر اقلیم : مراجع ذی‌ربط در شرایط فعلی کشور استفاده از سوخت مازوت را در بعضی مواقع اجتناب‌ناپذیر دانسته‌اند

معاون محیط زیست انسانی: در زمستان‌ها، دولت مجبور می‌شود گاز و برق بعضی صنایع را در زمان وارونگی دما قطع کند و به شهرها گازوئیل و مازوت بدهد

مهتاب جودکی | ادامه آلودگی هوای اصفهان با وجود بارندگی و ناپایداری هوا، تردید درباره استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها را بیشتر کرده است. انتقادات به فضای مجازی کشیده شده و صحبت‌‌های سال پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بار دیگر در حال بازخوانی است. او گفته بود که نیروگاه‌ها به دلیل تحریم چاره‌ای جز سوزاندن مازوت‌های انبارشده‌شان ندارند. این میان رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم در واکنش به این تردید‌ها و انتقادات گفته است که «مراجع ذی‌ربط» در «شرایط فعلی کشور و بحران‌های به وجود آمده»، استفاده از سوخت مازوت را «در بعضی از مواقع» اجتناب‌ناپذیر دانسته‌اند.

«ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم، تحریم‌ها هم از یک طرف باعث شد وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند، از طرف دیگر وقتی مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها شدیم انبار پالایشگاه‌ها پر از مازوت شد به‌طوری که در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مازوت را مصرف کنند و نه صادر به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم، یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.» منتقدان با استناد به این سخنانِ عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در روز ملی هوای پاک سال 98، به استفاده دوباره از سوخت مازوت مشکوک شده‌اند. آن‌ها می‌پرسند: «آیا ردپای آلودگی هوای شدید در اصفهان را باید در سوخت مازوت دید؟»

محیط‌زیست اصفهان اعلام کرده که مصرف نکردن سوخت مازوت از جمله اقدامات برای کاهش آلایندگی هوا در چند روز گذشته بوده است. آخرین تحقیقات دانشگاه صنعتی اصفهان درباره آلودگی هوا نیز نشان از سهم عمده صنایع در آلودگی هوای این شهر دارد. در عین حال محسن سلیمانی، مدیر پروژه مطالعاتی آلودگی هوای اصفهان استفاده نکردن از مازوت در اصفهان را یک افتخار دانسته است.

سازمان محیط‌زیست مخالف است

به دنبال انتشار دوباره صحبت‌های کلانتری درباره استفاده سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، دیروز رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در سخنانش این موضوع را تایید کرد. او گفت که «مراجع‌ذی‌ربط» در «شرایط فعلی کشور و بحران‌های به وجود آمده»، استفاده از سوخت مازوت را «در بعضی از مواقع» اجتناب‌ناپذیر دانسته‌اند.

محمدمهدی میرزایی قمی با استناد به نامه رئیس‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست به رئیس‌جمهوری، گفت: «بعد از ارائه همه نکات فنی و بهداشتی به منظور عدم استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها نامه‌ای از سوی رئیس‌ سازمان محیط‌زیست به رئیس‌جمهوری ارسال شد که در آن موضع سازمان محیط‌زیست که صرفاً یک سازمان نظارتی است در آن قید و بر عملیاتی‌سازی تکالیف وزارتخانه‌های ذی‌ربط در خصوص تکالیف محوله در قانون هوای پاک تاکید شد.» او ادامه داد: «در جلساتی که در ماه‌های ابتدایی پاییز برگزار شد، از سوی مراجع ذی‌ربط عنوان شد که با توجه به شرایط فعلی کشور و بحران‌های به وجود آمده استفاده از سوخت مازوت در بعضی از مواقع اجتناب‌ناپذیر است اما با این حال نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست بر استفاده از این سوخت و مضرات آن برای سلامتی شهروندان هشدارهای لازم را داده است و هر بار سازمان موضع خود را نسبت به استفاده از این سوخت مایع و به ویژه سوخت نفت کوره بیان کرده است.»

گاز تمام می‌شود مجوز مازوت می‌دهند

درست یک ماه پیش احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس به استفاده از سوزاندن مازوت در نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور به جای گاز اشاره کرد و گفت: «مازوت با ۵۰۰ برابر آلودگی بالاتر از حد مجاز در حال سوختن است و صدایی از وزارت نفت و سازمان محیط‌زیست در نمی‌آید.»

مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید در زمستان‌ها، دولت مجبور می‌شود گاز و برق بعضی صنایع را درست در زمان وارونگی دما قطع کند و به شهرها گازوئیل و مازوت می‌دهد. او به «پیام‌ما» توضیح می‌دهد: «در سال 98 کرمانشاه و همدان، نزدیک 60 تا 70 درصد نیروگاه‌هایشان با گازوئیل و مازوت ارائه شده در حالی که سال 97 به عکس پارسال، 60 تا 70 درصد سوختشان گاز بوده است. اتفاقی که الان می‌افتد و سال به سال بدتر می‌شود این است: در هر شهر و روستا گازرسانی در حال انجام است و این یعنی مصرف گاز افزایش می‌یابد. خطوط لوله فرسوده و نشتی آن‌ها باعث می‌شود تلفات گاز بیشتر شود. از طرفی انرژی بسیار با بهره‌بری بالا استفاده نمی‌شود چون قیمت گاز در ایران ارزان است. همین‌ها باعث می‌شود هر سال که بگذرد نیاز به گاز افزایش پیدا کند. 

به همین دلیل در نهایت وقتی به زمستان می‌رسیم، چون باید گاز را در تمام کشور پخش کرد، ظرفیت پخش‌کردن نداریم. پس برای این‌که مردم در خانه گرمایش داشته باشد، دولت مجبور می‌شود گاز و برق بعضی صنایع را درست در زمان وارونگی دما قطع کند و گاز را به مصرف خانگی بدهد که این باز هم تولید آلاینده می‌کند. بنابراین به جای این‌که گاز به آن شهر بدهد، گازوئیل و مازوت می‌دهد. درست در همان زمانی که نباید این کار را کرد، به جای این‌که به مردم بگوییم لباس بیشتر بپوشند، فقط می‌گوییم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنید.»

به گفته او ایران کشوری صنعتی نیست و عمده مصرف برق آن در بخش خانگی اتفاق می‌افتد، عمده مصرف گاز هم همین‌طور. «بیشتر سوخت در تردد کامیون‌ها برای انتقال بار است. ما کشوری صنعتی نیستیم اما صنایعی که داریم قدیمی‌اند و عمرشان به سر آمده. چون بازسازی و نوسازی نکرده‌ایم و عمده صنایعی که از قبل انقلاب داشته‌ایم و بعد از آن هم گسترش داده‌ایم، صنایع پایه بوده؛ مثل فولاد، آلیاژ و سنگ‌آهن. یعنی دست گذاشته‌ایم روی آلوده‌ترین صنایع با تکنیک‌های بسیار قدیمی.»

تجریشی ادامه می‌دهد:‌ «ما در مقایسه با ترکیه و عربستان، در ازای یک بشکه نفتی که می‌سوزانیم، محصولی که تولید می‌کنیم کمتر است. اگر به ژاپن و آلمان مقایسه کنیم، نسبت ‌ما یک به بیست است. این نشان می‌دهد به لحاظ انرژی (چون ارزان است) و تحریم‌ها؛ هیچ‌وقت نوسازی و بازسازی صنایع را جدی نگرفته‌ایم و با یک صنعت قدیمی روبه‌رو هستیم که با انرژی ارزان جلو می‌رود. پس حتما آلایندگی آن‌ها بیشتر است.»

معاون محیط‌زیست انسانی با اشاره به این موارد می‌گوید: «ما جزو معدود کشورهایی هستیم در دنیا که 25 درصد گاز را فلر می‌کنیم. چون نرفتیم از بازیافت این گاز پول دربیاوریم. برایمان مفت و ارزان بوده و هیچ وقت فرصت نشده به این سمت برویم. به همین دلیل در برهه‌هایی از زمان در عسلویه، با فلرها منطقه را نابود کرده‌ایم.»

به گفته او در حال حاضر هر سال 9 درصد مصرف گاز در ایران افزایش پیدا می‌کند «برای بنزین هم همین‌طور بود، قبل از گران شدن، اگر به همان شکل مصرف  پیش می‌رفتیم در سال 1402 ، 30 میلیون لیتر در روز بنزین نیاز داشتیم که کل پالایشگاه‌های ایران زیر 100 تا را جواب می‌دادند. یعنی باید واردکننده می‌شدیم. الان در دنیا دیگر پالایشگاه نمی‌سازند و همه‌جا مصارفشان با وجود افزایش جمعیت رو به کاهش است؛ آب، برق و گاز.» تجریشی با گفتن این موارد حل مسئله آلودگی را با تغییر الگوهای زندگی ممکن می‌بیند و می‌گوید: «باید از وسایلی استفاده کنیم که راندمان انرژی بالاتری دارد. حتما باید روی فرهنگ مردم کار کنیم و در آخر قیمت را تعدیل کنیم اما اگر به این سمت برویم که گاز کارخانه‌ها را قطع کنیم که گازوئیل و مازوت بسوزانند، می‌شود همین شرایطی که در حال حاضر با آن رو‌به‌رو هستیم؛ در اوج زمستان که باید روی آلودگی هوا حساس باشیم، با آلودگی شدید مواجه می‌شویم.»

هشدار آلودگی برای 6 استان

تردیدها درباره استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها در حالی است که سازمان هواشناسی درباره آلودگی هوای تهران و ۵ مرکز استان دیگر تا چهارشنبه، سوم دی ماه هشدار داده است. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ با اشاره به پایداری همراه با سکون هوا آورده است: «این شرایط جوی منجر به انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها امروز (۳۰ آذرماه)‌ در شهرهای تهران و کرج، دوشنبه (۱ دی ماه) در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و قم، سه‌شنبه (۲ دی ماه) در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان ، قم و مشهد و چهارشنبه (۳ دی‌ماه) در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان، قم و مشهد می‌شود.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *