سایت خبری پیام ما آنلاین | موزه‌ای برای کرونا

موزه‌ای برای کرونا





۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۸:۰۰

در نشست هفته ترویج علم به وزارت بهداشت پیشنهاد شد

موزه‌ای برای کرونا

رئیس ایکوم ایران: اگر در کشور موزه‌ای داشتیم که به تاریخ پاندمی‌ها در ایران می‌پرداخت، اقدامات دولت منجر به خسارت کمتری می‌شد و برای مهار بیماری آزمون و خطا نمی‌کردیم.

مرضیه قاضی زاده | هر نهاد، یک موزه. رئیس کمیته ملی موزه‌ها معتقد است تمامی مراکز چه دانشگاه و چه کارخانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی باید موزه مختص به خود داشته باشند. از نگاه احمد محیط طباطبایی موزه پر کننده اوقات فراغت نیست، بلکه برنامه‌ای آموزشی است که باید در برنامه درسی گنجانده شود. در نشست مجازی که صبح دیروز برگزار شد او تاکید کرد که اگر نگاه موزه‌ای وجود داشت در مدیریت بیماری همه‌گیر کرونا تا این حد متوسل به آزمون و خطا نمی‌شدیم. در این نشست پیشنهاد شد موزه‌ای برای اپیدمی کرونا اختصاص داده شود و این موضوع با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در میان گذاشته شود.

نشست ترویجی موزه‌ها و ترویج علم روز گذشته به صورت مجازی برگزار شد. احمد محیط طباطبایی در این نشست همزمان با نهمین سال هفته ترویج علم حضور یافت تا تمام قد از نقش موزه‌ها در توسعه کشور دفاع کند.

«موزه عادی‌ترین سطح از توسعه یافتگی کشورها‌است.» این جمله نقطه اوج صحبت‌های رئیس ایکوم ایران بود. طباطبایی معتقد است تعداد موزه‌ها و جایگاه موزه در تعاملات و گرایش‌های آدم‌ها نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی یک کشور است. به این معنا که هر قدر تعداد موزه‌های یک کشور بیشتر باشد، مردم  وقت بیشتری برای بازدید از موزه بگذارند و درباره آن گفت‌و‌گو کنند، یک کشور توسعه‌یافته‌تر است. از نگاه او موزه نباید محدود به چند مرکز باشد. طباطبایی معتقد است که تمامی نهادها، موسسات ورزشی، خدماتی و حتی کارخانه‌ها باید موزه داشته باشند؛نمونه‌اش کارخانه بنز. می‌گوید وقتی شرکت بنز موزه دارد هم گذشته خود را منتقل کرده و هم به نوعی جایگاه خود را در اتوموبیل‌سازی تثبیت کرده است. رئیس ایکوم ایران معتقد است با این رویکرد علم و دیدگاه‌های چنین شرکتی به درستی به دیگران منتقل شده است. او در تشریح جایگاه موزه این را هم اضافه می‌کند که نمی‌شود یک دانشگاه در یک رشته فعالیت کند و موزه نداشته باشد: «همه نهادها از موزه برای این‌که مخاطب بداند آن نهاد چه جایگاهی دارد، استفاده می‌کنند. این یک امر بدیهی است. نمی‌شود که یک دانشگاه و رشته علمی در کشور باشد اما موزه نداشته باشد.»

از نگاه عضو شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران موزه دیگر فقط به عنوان ابزار پرکننده اوقات فراغت مطرح نیست، حداقل در کشورهای اروپایی: «موزه جدای از مکانی تفریحی، مکانی آموزشی است. مکانی که آموزش را به شکل غیررسمی به مخاطب ارائه می‌دهد. امروز سعی می‌شود موزه‌ها را براساس روایت بهتر رتبه‌بندی کنند. با ایجاد چنین موزه‌هایی می‌خواهند فرم تعاملی را ارتقا دهند.»

محیط‌طباطبایی شکل روایت موزه‌ها را با پارک‌های علم و فناوری و خانه‌های علم‌و‌دانش که همه از دید او از واجبات شبکه آموزشی یک کشور است، متفاوت می‌داند. او می‌گوید موزه‌ها عادی‌ترین سطح فرهنگی و آموزشی است و پایه همه چیز است.

موزه وارد برنامه‌ درسی شود

محیط‌طباطبایی اساسا با ماندن در گذشته مخالف است. از نگاه او موزه گذرگاه ورود به آینده است. او معتقد است تا وقتی که ما درک صحیحی از گذشته نداشته باشیم نمی‌توانیم به مرحله بالاتر برسیم و برای روشن شدن موضوع مثالی از ریاضیات و هندسه می‌زند. «کسی می‌تواند یک مرحله در ریاضیات بالاتر رود که بداند شیوه رسیدن به یک فرمول ریاضی چه بوده. کسی که درک کرده باشد این فرمول به چه دلیلی شکل گرفته و پاسخگوی چه احتیاجی است. رک‌و راست اینکه تا وقتی گذشته یک چیز به درستی درک نشود پیشرفت غیرممکن است.» عضو شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران می‌گوید اول باید گذشته درک شود و بعد پله بعدی ساخته شود. او ادامه می‌دهد: «ممکن است تمام معادلات ریاضی را بدانید اما نمی‌توانید قدمی رو به جلو بردارید. فقط کسی قدمی به جلو بر می‌دارد که بداند گذشته چه بوده و سیر آن را درک کرده باشد.» همین گزاره از نگاه او دلیل اصلی ایجاد موزه‌هااست. «موزه آنچه را که مورد حفاظت است به دیگران منتقل می‌کند. با دیدن موزه با شیوه اندیشیدن گذشته آشنا می‌شوید. متوجه می‌شوید که در گذشته برای چه چیز آب را به زیرزمین می‌بردند و فلسفه ایجاد قنات چه بوده است. آن وقت است که می‌توانید یک گام به جلو بردارید و با استفاده از تجربه قدیم بهتر عمل کنید.»

محیط طباطبایی تاکید می‌کند که موزه برای ماندن در گذشته نیست، بلکه برای حرکت بهتر در آینده است: «کسی که به کودک و آینده فکر می‌کند گذشته، را حفظ می‌کند.» از نگاه رئیس کمیته ملی موزه‌ها کسانی که با میراث و گذشته ارتباطی ندارند، با آینده نیز بیگانه است. او معتقد است که این افراد صرفا در زمان حال مانده‌اند و به مسائل امروز می‌نگرند.

صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «کسی که از میراث فرهنگی حمایت می‌کند و یا کسی که موزه‌ها را به شکل قابل دسترس در اختیار مخاطبان جوان و کودک قرار می‌دهد، می‌تواند با درک بهتری، آینده بشر را ترسیم کند.» 

محیط‌طباطبایی موزه را از آموزش جدا نمی‌داند. از نگاه او موزه تکمیل‌کننده آموزش است. به این معنی که هر دانشگاه و موسسه آموزشی باید از طریق موزه آموزش‌های خود را منتقل کند. طباطبایی منتقد اصلی نگاه صرفا تفرجی به موزه‌هااست. نگاهی که عملا باعث شده بازدید از موزه در قالب یک بخش فوق برنامه باشد نه یک برنامه درسی: «وقتی وزارت آموزش و پرورش در برنامه درسی‌اش موزه را راه نمی‌دهد، موزه یک تفرج تعریف می‌شود. با این نگاه قطعا برنامه‌ای کاربردی ایجاد نمی‌شود.»این قسمت صحبت‌های او مورد توجه مخاطبان نشست مجازی هم قرار گرفت. یکی از پرسش‌ها به این موضوع اختصاص داشت که چرا موزه‌ها نیز همانند دانشگاه‌ها سهمی در تولید علم و پژوهش ندارند.

موزه چه نقشی در نهادهای کشور دارد؟

موزه‌ها در نهادهای کشور چه نقشی دارند؟ سیف‌الله جلیلی، رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران در این نشست به این سوال پاسخ داد: «مسئله مهم جایگاه موزه در نهادهای ذیربط است. مهم این است که چگونه نهادها با پدیده موزه مواجه می‌شوند و چقدر برای آن ارزش قائل‌هستند.» او برای توضیح بیشتر موزه ایران باستان را مثال زد و گفت: «این موزه با مراکز علمی دنیا ارتباط برقرار می‌کند و تولید علم را وظیفه خود می‌داند.»

پیشنهادی برای ستاد ملی مقابله با کرونا

بخش دیگری از این نشست مجازی به این موضوع اختصاص داشت که موزه‌ای برای اپیدمی کرونا در کشور ایجاد شود. موزه‌ای که می‌تواند در قالب موزه پزشکی برای دانشجویان و یا بازدید عموم باشد. اکرم قدیمی، دبیر این نشست مسئول پیگیری این موضوع شد و قرار شد این پیشنهاد به وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا ارائه شود.رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران در ادامه گفت که یکی از مهمترین دلایل اشتباهات در مدیریت بیماری کرونا، توجه نکردن به گذشته است. «اگر در کشور موزه‌ای داشتیم که به گذشته اپیدمی در ایران می‌پرداخت، قطعا اقدامات دولت منجر به خسارت کمتری می‌شد. باید بدانیم در گذشته برای آنفولانزا مردم چگونه عمل کردند و از تجربه درست و غلط آدم‌های گذشته استفاده کنیم. وقتی نگاه موزه‌ای وجود ندارد، ما نمی‌دانیم چه کنیم و برای مهار بیماری از روش آزمون و‌خطا استفاده می‌کنیم.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *