پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آغاز پروژه منشاء‌یابی دوده در هوا

آغاز پروژه منشاء‌یابی دوده در هوا





۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۳۸

آغاز پروژه منشاء‌یابی دوده در هوا

 معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژه‌ای را با عنوان شناسایی منشاء دوده‌های موجود در هوا آغاز کردیم اما اگر منابع مالی جواب بدهد امسال در سه شهر تهران، مشهد و اهواز به طور کامل اجرا خواهیم کرد.

آلودگی هوا کلاف سردرگمی است که وقتی با دقت به آن نگاه می‌کنید چند وجهه دارد، از سوخت گرفته تا نحوه کارکرد صنایع، خودرو و حتی وزش باد به ویژه در کلانشهرها که اگر تمام این موارد درست در کنار هم قرار نگیرند و حول یک هدف یعنی هوای سالم نچرخند قطعا شرایط هوا روز به روز بدتر خواهد شد بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست درصدد است تا تمام مولفه‌های مربوط به آلودگی هوا را در کنار هم قرار داده و دستگاه‌ها را برای اجرایی با شتاب بیشتر پای کار آورد.

می دانیم که شرایط هوا به ویژه در کلانشهرها مناسب نیست، بنا به گفته کامران باقری لنکرانی رییس کارگروه کاهش مخاطرات آلودگی هوا در فرهنگستان علوم پزشکی، سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار مرگ در کشور مرتبط با آلودگی هوا رخ می‌دهد که از این عدد ۱۰ درصد آن مربوط به تهران است، انسان‌ها با توجه به آلودگی‌های مختلف، در مخاطرات انواع بیماری‌ها از جمله قلبی، تنفسی و انواع سرطان‌ها قرار دارند بنابراین اگر متوجه شویم با چه مساله مهمی روبرو هستیم آن را در اولویت قرار خواهیم داد.

همچنین بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زیان اقتصادی ناشی از مرگ و میر زودرس و بیماری های منتسب به آلودگی هوا در سال ۹۶ در تمام کشور برابر با ۱۸۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

اگر بتوانیم تحقیقات و بررسی‌ها در زمینه منابع و راه‌های مقابله با آن را دقیق‌تر و عمیق‌تر انجام دهیم و ریشه‌یابی درستی از مشکل داشته باشیم بطور قطع به راهکارهای خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا و اثرات بهداشتی و زیست محیطی ناشی از آن دست خواهیم یافت.

در گزارش‌های ارائه شده در زمینه آلودگی هوا و منابع آلوده کننده گفته می‌شود که سهم منابع متحرک مانند خودروها ۷۶ درصد است اما منابع متحرک متفاوتی داریم از جمله خودروهای سواری، وانت بارها و کامیون که سهم هر کدام متفاوت است بنابراین در مسیر کاهش آلودگی هوا نباید فقط مثلا بر روی خودروهای شخصی تمرکز کرد بلکه باید برای تمام بخش‌ها علمی و منطقی برنامه‌ریزی کرد که سوخت یکی دیگر از این مولفه های مهم است که باید جدی به آن پرداخته شود.

نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که ظرفیت اکولوژیک تهران ۲۰ سال پیش تمام شده و دیگر توان پذیرش جمعیت بیشتر، صنایع مختلف و خودروهای زیادتر را ندارد، کار به جایی رسیده که اگر ۳ تا ۴ روز هوا در پایتخت ساکن شود آلودگی افزایش می‌یابد، متاسفانه با این وضعیت همچنان در حال تولید خودرو و ورود آن به چرخه مصرف هستیم، مثلا در تهران سالانه حداقل ۲۰۰ هزار خودرو اضافه می‌شود که نتیجه آن انباشت آلایندگی و آلودگی هوا است این درحالی است که در به روز بودن استاندارد آنها و حتی سوخت بحث های زیادی وجود دارد، هر چند در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه تولید سوخت استاندارد صورت گرفته اما باید با شتاب بیشتری پیش رود؛ این نشان می دهد که عوامل زیادی در آلودگی هوا نقش دارند که باید موازی با هم برطرف شوند. در این میان سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی امر آلودگی هوا با همکاری نهادهای مرتبط یک سری اقداماتی را در قالب قانون هوای پاک آغاز کرده است که یکی از مهمترین آنها بحث نظارت بر دستگاه های اجرایی در خصوص سوخت است که مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: سوخت به عنوان یکی از مولفه های آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها از اهمیت زیادی برخوردار است از این رو سازمان محیط زیست نظارت خود را بر این مقوله زیاد کرده است.

وی افزود: در تابستان سال گذشته تعداد روزهایی که به علت بالا بودن ناکس و ازن شرایط هوا ناپاک بود به مراتب از ذرات گرد و غبار ریزی که در زمستان به علت انباشت ذرات معلق ناشی از سوخت و احتراق ناقص خودروها، بیشتر بوده است بنابراین اگر تابستان را حذف کنیم می توانیم بگوییم که سال گذشته از لحاظ وضعیت کیفی هوا، سال بسیار خوبی بوده است چون سال گذشته نظارت های خود را نسبت به سوخت افزایش دادیم، وزارت نفت نیز نسبت به سال ۹۷ عملکرد بهتری داشته است، در واقع عملکرد سال ۹۷ وزارت نفت در خصوص نفت و گاز حدود ۷۵ درصد مثبت بوده که سال ۹۸ به بیش از ۸۵ درصد کیفیت سوخت استاندارد ارتقاء یافت.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *