سایت خبری پیام ما آنلاین | گفت و گو با عباس سالاری درباره اقتصاد هنر/ فقط هزینه می‌کنیم

گفت و گو با عباس سالاری درباره اقتصاد هنر/ فقط هزینه می‌کنیم





۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۴۰

گفت و گو با عباس سالاری درباره اقتصاد هنر/ فقط هزینه می‌کنیم

حدیث کریمی فر
هنر در زبان فارسی از پیشوند هو به معنی خوب و واژه نر به معنی مردانگی و توانایی پیوند یافته است. از هنر و منزلت آن در ادبیات فارسی فراوان شنیده ایم
حکیم فردوسی: چو پرسند پرسندگان از هنر- نباید که پاسخ دهی از گهر . در چند قرن بعد نظامی می گوید: عیبم مکن از عشق که در مکتب ایام – آموخته بودم به از این گر هنری بود و حافظ درباره ی هنر فراوان دارد: خواجه گفت که جز غم چه هنردارد عشق – گفتم ای خواجه هنری خوشتر از این …اما در این روزگاربرخلاف گفته سعدی هنرمند نه برعرش می نشیند و نه قدر می بیند! بعد از شکوه و شکایت های اهالی هنر به سراغ یک مسول فرهنگی عباس سالاری آمدیم .او که سال ها ریاست حوزه هنری را به عهده دارد موافقان ومنتقدان داشته است. یکی از مهمترین نقد ها بر عملکرد سالاری اهمیت دادن ایشان به تعزیه است هر چند خودش منکر این قضیه است؛ اما صحبت های مکررش حول تعزیه نشانه دلبستگی اوست… معتقدم هیچ گاه زحمت هنرمندی را به لحاظ مادی جبران نکردیم. هزینه ای که حوزه هنری می دهد فقط پول چند روز کار هنرمند است نه پول اندیشه خلاق هنرمند.
به نظر شما در کرمان اقتصاد هنر وجود دارد؟
بحث اقتصاد نه در هنر بلکه در هیچ شاخه ای، به معنای واقعی کلمه نداریم! در حوزه هنر که بحث پیچیده تر و بغرنج تر است .اما در بعضی گرایش های هنری که درمجموعه حوزه هنری کار کردیم مثل تعزیه ،موسیقی، کارهایی در حوزه ی طنز، اقتصاد وجود دارد .در مورد بقیه رشته ها داریم فقط هزینه می کنیم و برگشت نداریم!درست است که همیشه سرمایه حوزه نبوده است و از بیرون سرمایه گذار داشته ایم؛ اما به هر شکل بایستی سرمایه برمی گشت …
برای اینکه در همه هنرها اقتصاد (گردش مالی وجود داشته باشد) چه باید کرد؟
برای این که اقتصاد هنرشکل درستی داشته باشد بایستی بسترسازی انجام شود. تا در یک رشته هنری حمایت های لازم انجام نگیرد غیرممکن است بازگشت سرمایه داشته باشیم. شاید اثر هنری خلق شود؛ اما با سوء مدیریت منابع مالی یک روز تمام می شود و دوباره باید پول دولتی ترزیق کرد.
تا کنون برای کدام رشته ها این بستر سازی فراهم شده است؟
این بستر برای تعزیه فراهم شده است.در دو سه سال اول از تعزیه حمایت کردیم ،کارشناس آوردیم، جشنواره برگزار کردیم…
امروز به این قانع نیستم که تعزیه فقط هزینه های خودش را تامین کند! برای این منظور دوستان را از شبیه خوانی به تعزیه خوانی هدایت کردیم. نباید از تعزیه صرفا برای عزاداری استفاده کنیم. تنها مراسم کربلا نیست. آزمون سیاوش را در شب نیمه شعبان برگزار کردیم که عجیب استقبال شد.مراسم شاد را هم می توان در قالب شبیه خوانی برگزار کرد مثل تولد امام حسین، عروسی حضرت زهرا (س). چون از این هنر بیشتر برای مراسم سوگ و عزاداری استفاده کردند مردم گمان می برند که تنها در ایام محرم باید تعزیه دید. البته باید بحث اول ماه محرم را خیلی ویژه ببنیم … ما حداقل امروز 15 مجلس غریب غیر از واقعه کربلا داریم مثل حاتم بخشی حضرت علی ، ماجرای شیخ صنعان، و… مدعی هستم که در سال آینده در زمینه ی تعزیه هیچ نیازی به حمایت دولت نداریم….
آیا برای هنر های دیگر نمی شود این بستر سازی برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی انجام داد؟
ما برای بعضی رشته ها بستر سازی کردیم . به عنوان مثال موسیقی را در نظر بگیرید،در شرایط فعلی ضرر داده است چرا که بستر لازم که همان سالن استاندارد هست را در کرمان نداریم! (از سالن سینما که نباید برای کنسرت استفاده کرد). حوزه هنری 11 ساعت موسیقی نواحی که دیگر تکرار نمی شود را جمع کرده است . در بخش موسیقی رسم نبود که یک موسسه بیاید لوگو را کنار نام تهیه کننده بگذارد، ما برای برگشت سرمایه چنین کردیم.
در حوزه ی طنز تا حدی به شکوفایی رسیده ایم. در سال1393 دو سه تا برنامه ی پرشور داشتیم که حوزه یک ریال هم هزینه نکرد . وقتی کیفیت برنامه بالا باشد دستگاه ها ی دیگر به میدان می آیند .
شما به عنوان یک مدیر فرهنگی از چه نوع آثاری حمایت می کنید؟ وقتی می خواهم با یک برنامه ای موافقت کنم باید این را در نظر بگیرم که حداقل بخشی از سرمایه ی کار برمی گردد،یا نه !باید در ابتدای سال به این فکر کنم که حمایت از فلان کار هنری ما را تا پایان سال دچار مشکل نکند.. .
چرا در این سال ها حمایت از همه رشته ها به خصوص سینما یکسان نبوده است؟
از نظر من کرمان به نسبت جاهای دیگر پتانسیل بیشتری در حوزه هنر دارد. در ارتباط با سینما که هنرهزینه بر وزمان بریست،مشکلاتی هست از جمله آن که قابلیت هایش خوب معرفی نشده است! که البته از دو منظر بایستی نگاه کرد یکی بخش مدیریت است و دیگری خود فیلم سازان … آیا من تهیه کننده خوبی نبودم و فیلم به دلیل کمبود تجهیزات لطمه دیده است! متاسفانه در حوزه فیلم برگشت سرمایه نبوده است .بحث ایده و سوژه در فیلم مهم است همه طرح هایی که نوشته می شوند بازگشت سرمایه ندارند. از سال 83 که حوزه هنری کار تولید فیلم را شروع کرد، 73 فیلم ساخته شد که از لحاظ کیفی خوب است؛ اما از این میان حدود 7 فیلم را توانستم بفروشم! بنابراین طرح بایستی در وهله اول جذاب و گیرا باشد تا فروش داشته باشد، برای تولید چنین فیلمی حتی اگر نیاز باشد وام می گیرم. ضمن این که حضور در جشنواره ها برای فیلم ساز می تواند منبع درآمدی باشد… فیلم هایی که ما تهیه کننده بوده ایم نه در عرصه سینما بلکه در رشته های دیگر جایزه را کامل به هنرمند تقدیم کردیم.
برای رسیدن به خود کفایی اقتصادی چه پیشنهادی دارید؟
زیرساخت های فرهنگی کرمان مشکل دارد، ما تا امروزچند جشنواره استانی خوب داشته ایم. با پول دولتی برای خارج از استان خرج می کنیم. در حالی که نتیجه ای برای شهر خودمان ندارد. برای برون رفت از این مشکلات باید تفاهم نامه بین نهاد های مختلف نوشته شود. بحث خصوصی سازی بسیار مهم است .البته نباید با همان عینکی که موضوعات دیگر مثل ورزش ،اقتصادو…را می بینیم به هنر نگاه کرد! خوشبختانه استاندار خوبی داریم که نگاه ویژه ای به فرهنگ دارد،استاندار که نماینده دولت هستند. باید این زیر ساخت ها را به وجود آورند. ضمن اینکه ایجاد خانه هنرمندان حرکت خوبی است. اما این مستلزم اتاق فکر است که توسط خود هنرمندان مدیریت شود.
آیا ضوابطی برای تولید آثار هنری در طول سال وجود دارد؟
حمایت مالی از طرف دولت اعلام می شود و موافقت نامه خاص خودش را دارد. در نظر بگیرید 86 درصد کل اعتبارات در تهران هزینه می شود و تنها 14 در صد سهم استان ها ست.
به عنوان مثال دفتر مرکزی در عرصه نمایش 12 در صد هزینه می کند؛ اما این که چه قدر از این هزینه ها صرف تعزیه یا تئاتر و…به سیاست های حوزه بر می گردد. با این حال خودمان را موظف کردیم به ازای هر 4ماه یک آلبوم موسیقی،هر ماه یک کتاب داشته باشیم. در زمینه کتاب خوشبختانه رشد داشتیم هر سه ماه یک فیلم تولید کنیم. نمایش رادیویی در هر دو ماه داشته باشیم. این ها به لحاظ کمی است. برای بالا بردن سطح کیفی آثار به عنوان مثال استودیوی صدابرداری در سال 1392 افتتاح کردیم. پلاتوی تمرین تئاتر داریم. یک گالری و یک سالن نمایش فیلم کوچک بضاعت حوزه هنری کرمان است.
آیا حوزه هنری ملجا و پناهگاهی برای هنرمندان کرمان بوده است؟
من معتقدم هیچ گاه زحمت هنرمندی را به لحاظ مادی جبران نکردیم. ما هرگز نمی توانیم صاحب اثر بشویم! هزینه ای که حوزه هنری می دهد فقط پول چند روز کار هنرمند است نه پول اندیشه خلاق هنرمند…
از نظر شما هنرمندان کرمان برای رسیدن به رشد اقتصادی بایستی مهاجرت کنند؟
طبیعی است که در پایتخت رفاه اقتصادی به دلیل تجمع امکانات بیشتر است!یک برنامه صحنه ای که در تهران اجرا می شود قابل قیاس با کرمان نیست. هنرمندی که می ماند یک ایثارگر است .

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

زبانی در معرض خطر که تنها گویش‌ورانی در مرکز ایران دارد

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

سفر در مسیرهای ناشناخته

در آستانهٔ نوروز به محورهای گردشگری کمتر شناخته‌شده سر زده‌ایم

سفر در مسیرهای ناشناخته

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

هنر کاشی‌کاری در ایران در تهدید کاشی‌های چاپی رنگ باخته‌ است

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

ارزیابان در ماسوله چه کردند؟

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

به‌بهانهٔ دیده شدن کرکس ریشدار در بلندی‌های البرز کوه

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

دستگاه‌های نساجی به تاروپود هنر ترمه‌بافی هم رسوخ کردند

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *