پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | موزه ریاست جمهوری رفسنجان؛ یادگار گران بهای سردار سازندگی

موزه ریاست جمهوری رفسنجان؛ یادگار گران بهای سردار سازندگی





۲۲ دی ۱۳۹۵، ۰:۵۱

موزه ریاست جمهوری رفسنجان؛ یادگار گران بهای  سردار سازندگی

به گزارش ایمنا، موزه ریاست جمهوری رفسنجان با زیربنای پنج هزار متر مربع در سه طبقه احداث شده است. این بنای فرهنگی به منظور جمع آوری هدایای رسمی و غیررسمی اهدایی به هاشمی رفسنجانی در دوره تصدی ریاست جمهوری وی که از سوی مردم، سازمان ها و کشورهای خارجی به دولت تقدیم شده، احداث شد و در سال 1378 به بهره برداری رسید. این موزه شامل اتاق های اداری، انبار و اتاق های تحقیق، فضای VIP در نیم طبقه همکف، آمفی تئاتر، رستوران و کتابخانه است. این مجموعه که دارای بخش های متعددی از جمله تماشاگه تاریخ، انقلاب اسلامی، جنگ و رفسنجان شناسی می باشد در بلوار شهید مدرس رفسنجان واقع شده است.

این موزه دارای هشت غرفه به نشان دوران 8 ساله ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی با 112 شیء، غرفه دوران معاصر با 70 شیء، غرفه دوران سازندگی با 117 شیء، غرفه دوران دفاع مقدس و شهدا با 51 شیء، غرفه رفسنجان شناسی با 45 شیء و غرفه های دوران کهن با 40 شیء نفیس و گرانبهاست.

اولین موزه رییس جمهوری طراحی شده در ایران به همراه کتابخانه، مرکز اسناد و پژوهش، نمایشگاه، سالن نمایش سرپوشیده و روباز، رستوران و تعامل معماری متعالی و معرف افتخارات ملی با توجه به نقش بزرگان و نقش آفرینان معاصر در بیشتر کشورهای جهان به صورت مرکزی فرهنگی و عام المنفعه، سابقه ای قابل توجه دارد؛ مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو در فرانسه، مرکز نهرو در بمبئی و موزه های ریاست جمهوری در کشور های مختلف از این دسته اند. این مرکز گذشته از ایفای نقش در پژوهش های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و…، نماینده کارکرد اجتماعی و تاثیرگذار معماری به مثابه یک عامل موثر اجتماعی است.

ایرانسرای هاشمی در رفسنجان با پیشنهاد عده ای از گردانندگان دانشگاه های معتبر ایران شکل گرفته، حاصل تلفیق اندیشه ای ملی در معماری توام با رویکرد مردمی در تفکر سیاسی- اجتماعی کشور است؛ نخستین ایرانسرای کشور در مجاورت مهم ترین بوستان شهر قطب آباد با زیربنایی بالغ بر 10 هزار متر مربع ، تبلور یک اثر اصیل و ماندگار در عرصه معماری ایران است. در کنار این موزه کتابخانه و پژوهشکده قرار دارد. چون این موزه در شهر تولد آقای هاشمی رفسنجانی ایجاد شده و بخشی از موزه هم به نامبرده اختصاص یافته است ایشان هم تعدادی از هدایایی را که در طول مدت هشت سال ریاست جمهوری از مقامات و شخصیت های خارجی دریافت کرده اند به این موزه اهدا کرده است. این موزه به «موزه ریاست جمهوری» مشهور گردیده است. موزه ریاست جمهوری رفسنجان توسط شهوند یوسفی ‌زاده (بعدها شرکت مهندسین مشاور آرشیکام) طراحی شد و توسط رییس جمهور محترم اصلاحات افتتاح گردید. این ساختمان از ترکیب یک کره عظیم بتنی تو خالی در داخل یک مکعب (که نمای خارج ساختمان می ‌باشد) تشکیل شده ‌است. این کره در داخل کار نورگیر اصلی را انجام داده و در بخش فوقانی جلوه ‌ای از گنبد را تداعی می ‌کند.

موزه ریاست جمهوری رفسنجان برای جمع ‌آوری هدیه ‌های رسمی و غیررسمی که در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی مردم، سازمان ‌ها و کشور ها به دولت تقدیم شده در نظر گرفته شده ‌است. برای سایر دوره‌ های ریاست جمهوری در ایران نیز موزه ‌های جداگانه ‌ای وجود دارد. این هدایا شامل اشیای ملی و اسناد روابط سیاسی ایران است که اسناد ملی محسوب می ‌شوند و تحت نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *